SME
Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Ceny bytov idú dolu. Týka sa to aj toho vášho?

Ceny bytov v priemere mierne klesajú a nemá to byť inak ani tento rok. Neplatí to však pre všetky. Skúste si zodpovedať dvanásť otázok, aké si dávajú ľudia, odborníci i úrady vo Veľkej Británii, aby vedeli lepšie odhadnúť, čo čaká ich nehnuteľnosť. Niekto

O budúcej cene vášho bytu rozhodne veľa faktorov. Skúste sa nad nimi zamyslieť už teraz.O budúcej cene vášho bytu rozhodne veľa faktorov. Skúste sa nad nimi zamyslieť už teraz. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – FOTOLIA)

Dvanásť kritérií, pomocou ktorých dokážete lepšie ohodnotiť kvalitu vášho bývania a odhadnúť, či hodnota kupovanej nehnuteľnosti v budúcnosti poklesne, alebo sa udrží či dokonca bude rásť. Radí architekt Boris Hrbáň. Vychádza pritom z pravidiel Building for Life 12 (Stavanie pre život).

Tieto pravidlá pomáhajú odlíšiť a zviditeľniť projekty s trvalo udržateľnou hodnotou obytného prostredia. Systém kritérií je dielom troch partnerských inštitúcií pôsobiacich vo Veľkej Británii: Cabe at the Design Council, Design for Homes a Home Builders Federation, s podporou Nottingham Trent University.

SkryťVypnúť reklamu

Otázky odzrkadľujú predstavu o atraktivite, funkčnosti a dlhodobej udržateľnosti projektov na bývanie. Pomáhajú pri vedení diskusií medzi komunitou, úradmi, developermi navrhovaného projektu a ostatnými zúčastnenými stranami.

A tiež pomáhajú plánovacím a stavebným úradom posúdiť a vyhodnotiť kvalitu navrhovaného, respektíve dokončeného developmentu.

Okolie a dom

1. Vzťahy

  • Je váš nový domov zakomponovaný do okolia tak, že ho skôr dopĺňa a nie je v ňom prekážkou? Podporuje existujúce vzťahy a vytvára nové spojenia?

Táto otázka hovorí o tom, ako sa budeme v okolí pohybovať. Nielen autom, ale aj pešo či na bicykli. Či budeme chodiť okľukami, alebo sú vytvorené logické trasy pre chodcov, cyklistov, ako sú nové ulice napojené na ostatné okolie, či projekt nie je uzavretým ostrovom, z ktorého sa dá do okolia dostať len komplikovane.

SkryťVypnúť reklamu

A netreba uvažovať len o aute, raz sa budete chcieť vy i vaši susedia v okolí aj poprechádzať. Je dôležité, aby sieť ulíc bola prehľadná a bezpečná. Jednoduchým znakom je napríklad vedenie trás pre peších a cyklistov - je lepšie ak vedú popred domy ako poza ne. Pôsobí to bezpečnejšie. (Stačí si len predstaviť večernú cestu domov, alebo hru detí v zimný podvečer).

2. Vybavenie a služby

  • Poskytuje projekt alebo jeho blízke okolie školu, škôlku, park, ihriská, obchody, reštauráciu či kaviareň, iné služby?

Pozrite sa na okolie. Projekty na bývanie by mali vznikať v miestach, ktoré sú na to vhodné, ktoré ponúkajú dostatočný rozsah zariadení, najlepšie aj s dobrou dostupnosťou k pracovným príležitostiam, kľúčovým službám a infraštruktúre.

SkryťVypnúť reklamu

Úspech a hodnota bývania rastie práve v oblastiach, ktoré neposkytujú iba „prespávanie“, ale ktoré ponúkajú viac – pekný verejný priestor, športoviská, jasle, škôlky, školy, služby, zdravotnícke zariadenia, obchody a podobne. Je dobré, ak sú služby koncentrované do oblasti s najlepším prístupom.

Ak projekt samotný neposkytuje alebo nevytvára takého zariadenia a služby, mal by umožniť aspoň jednoduchý a rýchly prístup k nim vo svojom blízkom okolí.

3. Verejná preprava

  • Má váš nový domov ľahký prístup k verejnej preprave? Umožňuje vám byť menej závislý na aute?

Blízkosť verejnej dopravy a prístup k obchodom, službám, k škole a tak ďalej je základnou podmienkou pre znižovanie počtu ciest autom a predpokladom lepšej prístupnosti miesta pre rôzne skupiny obyvateľstva.

Pri malých projektoch by mal postačovať prístup k verejnej doprave v okruhu 400 metrov alebo päť minút chôdze.

4. Lokálne potreby

  • Poskytuje projekt dostatočnú rozmanitosť typov bývania a vlastníctva, ktorá vychádza z potrieb danej lokality?

Zaujímajte sa o celý projekt a okolie, aj pokiaľ ide typy a veľkosti bývania. Obytné celky a štvrte sú totiž úspešnejšie, obľúbenejšie, bezpečnejšie, a životaschopnejšie, ak v nich nie je koncentrované iba bývanie jedného typu a veľkosti.

Napríklad polyfunkčné budovy kombinujúce byty so zaujímavou skladbou obchodov a služieb v parteri vedia vytvoriť priestor pre život, možno aj bez nutnosti opustenia štvrte či už kvôli obchodom, službám alebo práci.

Dobre navrhnutá štvrť poskytuje bývanie , ktoré spĺňa požiadavky single domácností, malých i väčších rodín a ponúka aj príležitosti na prácu i oddych.

Miesto

  • 5. Vytvára projekt miesto s vlastným jedinečným charakterom?

Dobrý dizajn neznamená iba štýl. O dobrom dizajne hovoríme v zmysle využitia priestoru, hodnoty, ktorú do prostredia prináša, tvorby obľúbeného, miesta s charakterom, a jasnou identitou. Projekt by sa mal inšpirovať lokálnymi hodnotami, „zapadnúť“ do prostredia, no pritom si zachovať vlastnú identitu a charakter - byť ľahko identifikovateľný.

Vzhľad štvrtí a obytných celkov ovplyvňuje nielen to, ako sa ich obyvatelia cítia a zmýšľajú o tom, kde bývajú, žijú, ale aj o tom ako ich vnímajú iní.

Ak sa vám pozdáva budova ale máte pocit, že do prostredia sa nehodí – nebudete sa v nej asi cítiť úplne dobre.

6. Prostredie a kontext

  • Je projekt zasadený do terénu a okolitého prostredia prirodzene? Využíva topografiu, krajinné danosti, orientáciu a mikroklímu vo svoj prospech? Zamyslite sa tiež nad ekologickým aspektom bývania. Má nový projekt nejakú vlastnosť, ktorá redukuje nežiaduci vplyv na životné prostredie?

Dobre postavené bývanie využíva danosti prostredia vo svoj prospech. Redukuje tak náklady na energie a chráni životné prostredie.

Vzhľadom na klimatické zmeny, ktoré nás už dnes nútia dávať dôraz na ochranu životného prostredia aj pri výstavbe, bude hodnota budov postavených v súlade s environmentálnymi princípmi udržateľnosti, narastať.

7. Ulice a priestory

  • Sú budovy navrhnuté a umiestnené tak, že vytvárajú ulice a verejný priestor? Vytvárajú budovy prirodzené nárožia?

Na orientáciu nemusia totiž vždy slúžiť iba orientačné tabule, ale aj umelecké diela, architektonický štýl alebo aj rôznorodá výsadba. Dobrý pôdorys obytnej štvrte je taký, ktorý má vzájomne prepojené trasy a jasne definované bloky bývania, verejných priestorov a iných funkcií.

Poskytuje príležitosti na prechádzky a pomáha znížiť našu závislosť na automobiloch.

8. Ľahká orientácia

  • Je váš nový domov naprojektovaný tak, aby ste svoju cestu našli ľahko a jednoducho? Dá sa v prostredí orientovať intuitívne?

Prehľadnosť a prepojenie ulíc a chodníkov je plusom pre váš každodenný život v prostredí. Ich usporiadanie by malo byť prirodzene zrozumiteľné pre všetkých, pre obyvateľov i návštevníkov. Sídliská, obytné celky, kde je usporiadanie budov, ulíc jasné na prvý pohľad, sú ľuďom bližšie. V takom prostredí sa cítia bezpečnejšie a istejšie.

Ak má štvrť prehľadnú sieť ulíc, dvorov a alejí, ktoré sú ľuďom otvorené, je vnímané ako príjemné na bývanie. Naopak obytné celky so slepými a kľukatými ulicami s rovnakými budovami komplikujú orientáciu a viac nabádajú k používaniu auta než vlastných nôh alebo bicykla.

Ulica a dom

9. Pre všetkých

  • Sú ulice navrhnuté tak, aby prirodzene viedli k nízkej rýchlosti áut a dokázali fungovať aj ako priestor na sociálnu interakciu?

Ulice sú najpoužívanejšou formou verejného priestoru a musia byť navrhnuté tak, aby vyhovovali nám všetkým. Chodci a cyklisti potrebujú trasy, ktoré sú bezpečné, priame, dostupné a bezbariérové.

Mali by byť tiež dobre osvetlené, obyvatelia musia mať pocit bezpečia a spôsob vedenia ulíc a chodníkov by im mal uľahčovať cestu.

10. Parkovanie

  • Je parkovanie v projekte vhodne umiestnené a integrované tak, aby parkujúce autá nezaplavili celý obytný priestor?

Obytné prostredie zvyšuje svoju hodnotu o to viac, čím viac v ňom prevláda funkcia bývania, života a nie parkovania. Prostredie, v ktorom ulice a parkovacie plochy dotvárajú priestor a nie mu dominujú, zvyšuje kvalitu života obyvateľov.

Najvhodnejšie je, ak projekt disponuje kombináciou viacerých možností parkovania – nielen rozsiahle vonkajšie parkoviská, kde človek má pocit, že všade kam sa pozrie, je auto.

11. Verejné a súkromné priestory

  • Sú verejné a privátne priestory jasne definované a navrhnuté atraktívne a tak aby sa dali dobre spravovať a boli bezpečné?

Budovy by mali byť navrhnuté tak, aby človeku poskytovali prehľad o všetkých verejných priestoroch, cestách a chodníkoch v blízkosti. Napríklad prázdne štítové steny smerujúce do verejných priestorov sú nevýhodou projektu a mínusom pre bezpečnosť obyvateľov. Všímajte si aj pouličné osvetlenie, najmä to, či pokrýva všetky „ohrozené“ oblasti.

Priestor okolo budov je rovnako dôležitý ako budovy samotné. Každý projekt by mal ponúknuť aj verejný priestor, či už pôjde o priestor pre deti, hru a dobrodružstvo, alebo o reflexiu a poznávanie. Ak je dobre navrhnutý, výsledkom bude príjemné, obľúbené a využívané miesto. Musí byť však bezpečné!

Každá verejná plocha by mala byť svoj účel. Nesmie to byť len priestor, ktorý „zvýši“ po naplánovaní projektu. Neidentifikovateľná plochy znižuje pocit bezpečia.

12. Vonkajší úložný priestor a vybavenie

  • Je v projekte primeraný vonkajší priestor pre kontajnery na smeti, ako aj dostatočne veľký bezpečný odkladací priestor pre bicykle?

Dostatočne veľký priestor pre kontajnery je dôležitý, aby nám život neznepríjemňovali voľne porozhadzované smeti, ktoré sa do kontajnerov už nezmestia. Tiež je fajn ak nerušia okolie a sú na prvý pohľad ukryté.

Dbajte aj na to, či máte kde uložiť bicykel alebo detskú trojkolku, keď idete domov. Časté nosenie až domov, či na poschodie môže časom zaťažovať.

SkryťVypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
          2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
          3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
          4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
          5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
          6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
          7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
          8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
          1. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
          2. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
          3. Agrokomplex 2022
          4. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
          5. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
          6. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
          7. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
          8. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
          1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 35 286
          2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 608
          3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 370
          4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 336
          5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 4 378
          6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 120
          7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 847
          8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 185
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Predvolebných bilbordov vrátane jedného wallboardu má Hlas v Bratislave 18

          Hlas stiahol Dolinkovú z boja o primátora Bratislavy


          10 h
          Rekordne nízka hladina Rýnu pri Kaube už obmedzila prevoz tovaru po rieke.

          Trávnik je posledný. Európa bojuje s päťstoročným suchom.


          15 h
          Peter Schutz.

          Rozdielov proti Mečiarovi je oveľa viac než podobností.


          16 h
          Logo podcastu Dobré ráno.

          Aké zmeny v dokumentoch navrhujú generálna prokuratúra a ministerstvo práce.


          a 2 ďalší 3 h

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.


          22. nov

          Blogy SME

          1. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
          2. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
          3. Martin Greguš: Aký je vývoj skutočných realizačných cien nehnuteľnosti podľa katastra? Hypotéky a úvery na bývanie. VEĽKÉ POROVNANIE. Kto a koľko ich poskytol?
          4. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (3.)
          5. Štefan Vidlár: Nevidzíte, šašci?
          6. Ján Šeďo: Odstavené elektrolyzéry v Slovalcu - omyl štátu, nemalo sa to stať.
          7. Helena Michlíková: Disciplína ? O nej tu nemôže byť ani reči
          8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča
          1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 618
          2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 377
          3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 893
          4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 076
          5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 884
          6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 772
          7. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 681
          8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 665
          1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
          2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
          3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
          4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
          5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
          6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
          7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
          8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
          SkryťZatvoriť reklamu