Zdaňujete prenájom? Nalepiť bločky nestačí

Evidenciu, z ktorej vychádzate pri daňovom priznaní, zvládne aj excelovská tabuľka. Nalepiť bločky do zošita len tak však nestačí. Treba z nich spraviť doklady podľa zákona o účtovníctve.

Na rozdiel od bývalých pohodlných paušálnych výdavkov evidencia musí spĺňať viaceré náležitosti, ak máte neskôr obstáť pri daňovej kontrole. Preto si ju radšej dajte spolu s vypracovaním daňového priznania do poriadku.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – FOTOLIA)

V prípade prenajímateľa – nepodnikateľa, sa pri možnosti vedenia daňovej evidencie nesleduje, či tak môže urobiť v závislosti od počtu zamestnancov, či príjmu (výnosu).

Príjmy a výdavky, ktoré sa objavia vo vašom daňovom priznaní pri príjme z prenájmu, musia byť prenesené minimálne do daňovej evidencie.

Na rozdiel od bývalých pohodlných paušálnych výdavkov evidencia musí spĺňať viaceré náležitosti, ak máte neskôr obstáť pri daňovej kontrole.

Preto si ju radšej dajte spolu s vypracovaním daňového priznania do poriadku.

Základné pravidlá

Evidencia podľa finančnej správy musí obsahovať viaceré informácie, a to o:

Uloženie dokladov
  • Účtovnú dokumentáciu zo zákona treba odložiť, a chrániť pred zničením a znehodnotením.
  • Niektoré bločky z registračnej pokladnice však nevydržia ani rok po tom, čo ste ich odložili - bez toho, že by ste ich vystavili svetlu a pod.
  • Odporúča sa preto bločky aj odfotiť, prípadne naskenovať, Otázne je, čo spraví kontrolór, ak nemôže porovnať naskenovaný doklad a ten pôvodný, na ktorom sa nepodarilo uchovať žiaden údaj.
  • Doba archivácie dokladov je minimálne päť rokov.

1. príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov podľa zákona o účtovníctve (podrobnosti nájdete nižšie),

2. daňových výdavkoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) vrátane vydaných dokladov, ktoré, opäť, spĺňajú náležitosti účtovných dokladov podľa zákona o účtovníctve,

3. hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku,

4. zásobách a pohľadávkach a záväzkoch.

V tohtoročnom tlačive daňového priznania sa už nachádza tabuľka, do ktorej sa niektoré údaje vpisujú.

Nájdete ju na 4. strane tlačiva.

Ako môže vyzerať daňové priznanie s prenájmom pozrite TU.

Ako postupovať

Ak vediete evidenciu v excelovskej tabuľke, podľa dátumov by v nej mali teda byť zaznamenané príjmy a výdavky.

Na konci roka v nej netreba zabudnúť vyčísliť odpisy majetku do skupiny výdavkov, ak je zaradený v obchodnom majetku.

V ďalšom kroku možno príjmy znížiť o oslobodenú sumu 500 eur a takýmto pomerom, ako je pomer príjmov zahrnovaných do základu dane k celkovým príjmom, sa zistia aj daňové výdavky.

Rozdiel medzi príjmami a výdavkami vrátane odpisov, prípadne úrokov z úveru, ktorý bol poskytnutý na nehnuteľnosť, je len čiastkový základ dane z príjmov (podľa § 6 ods. 3).

Pokiaľ má nehnuteľnosť viacerých spoluvlastníkov, príjmy a teda aj výdavky si delia podľa spoluvlastníckych podielov (pri bezpodielovom spoluvlastníctve sa možno dohodnúť).

Netreba zabúdať na to, že do zdaniteľných príjmov a daňových výdavkov idú len reálne, fyzicky uhradené sumy.

A ani na to, že z príjmov z prenájmu nehnuteľností nemožno vykázať daňovú stratu. Ak sú vaše daňové výdavky vyššie ako príjem, na rozdiel sa neprihliada.

Vedeli ste?

  • Pri príjmoch z prenájmu nemusíte viesť len evidenciu, hoci je jednoduchšia. Máte možnosť voľby - môžete sa rozhodnúť, že budete viesť jednoduché, alebo podvojné účtovníctvo.
  • Prvé z nich sa dá zvládnuť s pomocou špeciálnych softvérov, treba však sledovať legislatívu a dôsledne sa tomu venovať. Podvojné účtovníctvo radšej zverte profesionálom.
  • Ak sa rozhodnete pre evidenciu alebo pre účtovníctvo, ste už povinní takto postupovať počas celého zdaňovacieho obdobia (roka).
  • V prípade prenajímateľa – nepodnikateľa, sa pri možnosti vedenia daňovej evidencie nesleduje, či tak môže urobiť v závislosti od počtu zamestnancov, či príjmu (výnosu), potvrdzuje finančná správa.

(ht)

Skontrolujte si povinné náležitosti dokladov

Aj keď si vediete len daňovú evidenciu, vaše doklady musia spĺňať potrebné náležitosti.

Faktúra (ak nie ste platiteľom DPH)

Na to, aby bol doklad uznaný za faktúru (daňový doklad), musí obsahovať:

  • meno a adresu sídla, miesta podnikania, prípadne prevádzkarne platiteľa, ktorý dodáva tovar alebo službu, a jeho identifikačné číslo pre daň,
  • Ako to je s pečiatkou
    • Pečiatka nie je povinným údajom na účtovných dokladoch, ak tak neustanovuje osobitný predpis.
    • Podnikatelia (živnostníci, právnické osoby) túto povinnosť nemajú, ale používanie pečiatky šetrí čas a znižuje možnosť omylu pri vyplnení identifikačných údajov.
    Zdroj: JM Account (ht)
    meno a adresu sídla, miesta podnikania, prípadne prevádzkarne alebo bydliska príjemcu tovaru alebo služby a jeho identifikačné číslo pre daň, ak mu je pridelené,
  • poradové číslo faktúry,
  • dátum, kedy bol tovar alebo služba dodaná, alebo dátum, kedy bola platba prijatá, ak ho možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry,
  • dátum vyhotovenia faktúry, množstvo a druh dodaného tovaru alebo rozsah a druh dodanej služby.

Oplatí sa vedieť: Ak vystavený príjmový pokladničný doklad obsahuje povinné náležitosti upravené zákonom o účtovníctve, osobitná faktúra už nemusí byť vystavená (platí pre neplatitelov DPH).

Bloky z registračnej pokladnice musia obsahovať:

  • meno a adresu sídla či miesta podnikania,
  • daňový kód pokladnice, DIČ alebo IČ DPH (ak bolo pridelené), názov a množstvo tovaru, celkovú cenu,
  • poradové číslo dokladu od poslednej uzávierky a dátum vystavenia dokladu,
  • základ dane a sadzbu dane (v prípade, že je podnikateľ/firma platiteľom dane z pridanej hodnoty), výšku dane spolu alebo údaj o oslobodení od dane.

Objednávka obsahuje:

  1. údaje objednávateľa aj dodávatelia, meno, IČO, DIČ, telefón a podobne, číslo objednávky,
  2. tovar, ktorý objednávate (počet, druh) a kúpnu cenu tovaru – prípadne spôsob jej dodatočného určenia,
  3. čas, spôsob a miesto dodania tovaru,
  4. platobné podmienky,
  5. môže v nej byť aj odkaz na špeciálne obchodné podmienky, ako je záručná lehota,
  6. nesmú chýbať datované podpisy oboch strán.

Oplatí sa vedieť: Objednávku môžu dávať aj nepodnikatelia (napríklad, ak prenajímajú bez živnosti).

Daňový doklad pre neplatiteľov DPH

Daňové doklady pre neplatiteľov DPH musia obsahovať:

  • číselné a slovné označenie účtovného dokladu, druh transakcie a zúčastnené strany,
  • sumu vyjadrenú v merných jednotkách a sumu vyjadrenú pre celú transakciu,
  • dátum vyhotovenia účtovného dokladu,
  • dátum dodania služieb a tovaru,
  • podpis osoby vystavujúcej daňový doklad a podpis osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie,
  • označenie účtov, na ktorých sa táto transakcia zaúčtuje (toto sa týka iba tých podnikateľov a firiem, ktoré účtujú v systéme podvojného účtovníctva).

Oplatí sa vedieť: Tieto náležitosti účtovného dokladu sú záväzné bez ohľadu na skutočnosť, či živnostník vedie účtovníctvo (jednoduché alebo podvojné), alebo daňovú evidenciu.

Zdroj: JM Account (ht)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
          2. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
          3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
          4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
          5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
          6. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
          7. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
          8. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
          9. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
          10. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
          1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
          2. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
          3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
          4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
          5. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
          6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
          7. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
          8. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
          9. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
          10. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
          1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 401
          2. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 13 346
          3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 11 837
          4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 377
          5. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 824
          6. Nepodceňujte príznaky psoriázy 4 773
          7. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku 2 401
          8. Prečo úspešní odchádzajú od nedokončených úloh? 2 251
          9. Dlhopisy s fixným výnosom 6,6 % p.a. 2 005
          10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 1 987

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Peniaze na reformu školstva v rozpočte nevidno

          Školstvo je v rozpočte málo ambiciózne.

          AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

          Český diktátor je o krok bližšie

          Čechom akoby to bolo jedno.

          DOMOV

          Polícia ide po stope nebezpečných odpadov zo skládky pri Bratislave

          Zadržaný Grebeči s Vassalom spolupracoval.

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov