Z bytu nad nami nás vytopili - praskol im radiátor. Bývajú tam nájomníci, nie vlastník, a tí odmietajú s nami o náhrade škody čo len hovoriť, vraj si to máme vybaviť s vlastníkom. Ten nám zasa do telefonu povedal, že nech si to vybavíme s jeho nájomcovi, pretože sa to stalo im. Netušíme, či je ich domácnosť vôbec poistená. Čo máme robiť?
V nasledovnom prípade je za škodu, ktorá sa vám stala zodpovedný vlastník nehnuteľnosti, teda prenajímateľ a nie nájomcovia. Vo vašom prípade teda treba obrátiť sa na nájomcu a vyzvať ho listom k náhrade škody.
Ak je byt poistený, čo predpokladáme, že áno, jeho vlastník (prenajímateľ) má uzatvorenú poistku, jemu patrí byt, nie nájomcom, takže uvedenú škodu môže hradiť z uzatvorenej poistky.
Nájomcovia budú zodpovedať za škodu len vtedy, ak prenajímateľ preukáže, že radiátor praskol pričinením nájomcov, zlou manipuláciou alebo nejakou násilnou manipuláciou.
Ak je byt poistený, poškodený sa môže po zistení tejto skutočnosti obrátiť na poisťovňu a žiadať náhradu škody v byte. Ako je uvedené v zákone o bytoch a nebytových priestoroch, vlastník bytu je povinný odstrániť závady a poškodenia, ktoré na iných bytoch v dome alebo na spoločných častiach, spoločných zariadeniach, príslušenstve domu spôsobil sám alebo osoby, ktoré byt užívajú.
Prenajímateľ bytu je teda povinný odstrániť závady, ktoré na susedných bytoch spôsobila osoba, ktorá užíva byt s jeho súhlasom, respektíve na základe nájomnej zmluvy.
Vlastník susedného bytu (poškodený) má právo obrátiť sa na vlastníka bytu, bez ohľadu na to, či škodu spôsobil on alebo osoby užívajúce byt.
Advokát Dávid Štefanka a advokátska koncipientka Petra Sovová