Navrhuje sa zhromažďovať výnos získaný z poplatku na osobitnom účte, ktoré bude obec povinná v prípade zavedenia poplatku zriadiť a z neho bude možné čerpať peniaze výlučne na krytie výdavkov, ktoré zákon definuje v osobitnom paragrafe.
Takzvané vyžiadané investície sú na Slovensku čoraz častejšie. Ide o doplnkové financie, ktoré na základe žiadostí obcí ešte pred vydaním potrebných povolení pre stavbu svojich projektov developeri musia vynaložiť napríklad na infraštruktúru.
Podľa niektorých developerov to môže súviesieť aj s komunálnou politikou a blížiacimi sa voľbami.
Najčastejšie starostovia žiadajú peniaze navyše na rekonštrukcie kuchyní v školských zariadeniach, na škôlky, rekonštruujú s ich pomocou detské ihriská.
K transparentnosti a jednotnosti postupov by mal viesť zákon o rozvojových poplatkoch. Návrh naň predložila Únia miest Slovenska.
Paragrafy napíše ministerstvo financií
V súčasnosti už existuje pracovná skupina, sú v nej zástupcovia ministerstva financií, ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ministerstva hospodárstva, Únie miest Slovenska a Inštitútu pre urbánny rozvoj.
Táto pracovná skupina mala dve stretnutia. Ich výsledkom je dohoda, že gestorom zákona sa stane ministerstvo financií, hovorí Viktor Nižňanský z Komunálneho výskumného a poradenského centre, ktorý je jej členom za Úniu miest Slovenska.
Ministerstvo financií teda na základe pôvodného návrhu a pripomienok pracovnej skupiny pripraví paragrafové znenie návrhu zákona.
"Snahou je predložiť vládny návrh zákona do parlamentu tento rok a preto navrhlo ministerstvo financií vypracovať návrh zákona v období apríl až máj," dodáva.
Na čo budú môcť slúžiť
Diskutuje sa o tom, ako peniaze získané z poplatkov viazať na v obci či v meste potrebné investície.
"Viazanie peňazí na zákonom stanovený účel považuje Únia miest a obcí za jednou z priorít predloženého zámeru," vraví Nižňanský.
Navrhuje sa zhromažďovanie výnosu získaných z poplatku na rozvoj na osobitnom účte, ktoré bude obec povinná v prípade zavedenia poplatku zriadiť a z neho bude možné čerpať peniaze výlučne na krytie výdavkov, ktoré zákon definuje v osobitnom paragrafe.
"Takýmto spôsobom bude aj využitie výnosu kontrolovateľné," dodáva.
V pôvodnom dokumente boli špecifikované zariadenia starostlivosti o deti (škôlky, jasle), sociálne služby vrátane útulkov a sociálneho bývania, výstavba, údržba alebo rozšírenie ciest, miestnych komunikácií, verejných priestorov, verejná zeleň a parky, detské ihriská, parkovacie plochy, ale napríklad aj nákup pozemkov pre uvedené verejnoprospešné stavby.
Rozsah má spresniť spomínaná pracovná skupina.
Nielen pre veľkých
Rozvojový poplatok by mal platiť každý investor. To znamená nielen developer, ale aj ten, kto si ide postaviť napríklad rodinný dom.
Poplatky pre rôznych stavebníkov by však mali byť diametrálne odlišné, mali by zohľadňovať výšku investície aj mieru zaťaženia územia.
Mnohí developeri takýto návrh vítajú, pretože je podľa nich spravodlivejší ako súčasné individuálne dohadovanie.
Vtedy sa môže stať, že jeden developer platí, iný nie, čo deformuje aj ceny stavieb na trhu, keďže jeden developer vyžiadané investície zakalkuluje do ceny stavby a iný nie.
V mnohých projektoch je už dnes takýto poplatok súčasťou konečnej ceny bytu, respektíve nájmu v kancelárskej budove.