V obchodných centrách prevláda mix obchodov, ktorý je vo väčšine prípadov veľmi podobný. Ak ročne pribudne na trhu niekoľko značiek, nemusí to byť príliš vidno.
BRATISLAVA. Situácia na maloobchodnom trhu nehnuteľností aj po prvom štvrťroku je stále priaznivejšia pre nájomcov ako pre prenajímateľov.
Ponuka priestorov je taká široká, že nájomcovia si môžu vyberať. A tak uprednostňujú prémiové centrá za rozumný nájom alebo idú za inými výhodnejšími podmienkami.
„Trh pomaly, ale isto formuje nákupne centrá, ktoré sa od seba odlišujú tým, ktoré je úspešné a výrazne viac dominantné, ako to druhé,“ hovorí Matúš Furman zo spoločnosti Cushman & Wakefield.
V najvýkonnejších nákupných centrách potom neobsadenosť priestorov zostáva pomerne nízka a nájomné sa drží na svojej úrovni.
Napriek tomu ani tieto centrá nesmú poľaviť v svojich aktivitách – očakáva sa otvorenie ďalších.
Tie najmä o veľkých nájomcov – či už etablovaných alebo nových zo zahraničia - bojujú rôznymi stimulmi.
Bezpečnejšie - nájomné podľa obratu
Lákadlom je napríklad príspevok na vybavenie, prípadne plné vybavenie predajne. Alebo nájomné, ktorého výška závisí od obratu prípadne ešte aj platobné prázdniny.
To sú všetko stimuly, ktoré dnes vedia nákupná centrá ponúknuť. „Ale určite to nie je hlavným dôvodom vstupu medzinárodných hráčov na náš trh,“ mieni Furman.
Každý rok pribúdajú na Slovensku nové značky – medzinárodné koncepty, či už napriamo alebo cez partnerov, otvárajú svoje prevádzky. Napríklad Karen Millen, Armani Jeans, Camp David, Gerry Weber, Salomon, Pepco, Llao Llao, Bubbleology a tak ďalej.
„Samozrejme, v centrách prevláda mix, ktorý je vo väčšine prípadov veľmi podobný, takže ak ročne pribudne na trhu niekoľko značiek, nemusí to byť príliš vidno,“ vraví Furman.
Strategické rozhodnutia
Obchody navyše majú tendenciu meniť centrá alebo umiestnenie v nich a to z rôznych strategických dôvodov. Napríklad ak veria, že inde budú fungovať lepšie a práve im vypršala zmluva alebo majú možnosť pozíciu zmeniť, tak to spravia.
Nákupné centrá tak podľa sledovaní Cushman & Wakefield v priemere obmenia alebo obnovia zmluvy s desiatimi až pätnástimi percentami nájomcov ročne.
To znamená, že v niektorom centre sa vymení jeden alebo dvaja hlavní nájomcovia, v inom to môže byt desať menších, čo návštevníci pri počte napríklad 160 obchodov veľakrát ani nezaregistrujú.
Správa z trhu maloobchodu Slovensko, 1. štvrťrok 2014
Zdroj: Cushman & Wakefield
Ďalšie sa chystajú
Otvorenie Bory Mall Bratislava pocíti, hoci sa nachádza takmer v extraviláne.
Ku koncu roka sa očakáva, že Penta otvorí v Bratislave nákupné centrum Bory Mall. Na trh dodá 53 000 štvorcových metrov obchodnej plochy.
O rok neskôr je na Slovensku naplánované otvorenie ďalších dvoch nákupných centier - City Arena Trnava a Forum Poprad.
Trnavské centrum majú dokončiť na jeseň 2015.
Spotrebiteľom v ňom ponúkne svoj tovar a služby celkovo 110 prevádzok na ploche 29 500 štvorcových metrov.
V Poprade nové obchodné centrum ponúkne 23 000 štvorcových metroch plochy s viac ako 100 obchodmi.
Obe centrá majú ambíciu stať sa dominantnými maloobchodnými centrami v meste, v ktorom sa nachádzajú.
Otvorenie Bory Mall podľa analytika Cushman & Wakefield Matúš Furmana Bratislava pocíti, hoci sa nachádza na okraji mesta.
„Lokalita je v poriadku. Je to časť Bratislavy s dosť významnou spádovou oblasťou, ktorú môže toto nákupné centrum osloviť,“ dôvodí.
„V tejto časti sa centrum rovnakej úrovne nenachádza a napriek tomu, že Bratislava je podľa štatistík obchodmi nasýtené mesto, toto nie je jediný ukazovateľ, ktorý smerodajne napovie, či centrum bude úspešné. Je množstvo iných faktorov ako napríklad mix nájomcov, dostupnosť centra, jeho veľkosť a celková ponuka, ktoré dokážu prilákať a získať potrebnú masu zákazníkov. Samozrejme, iné centra to určite pocítia,“ dodáva analytik.
Bory Mall je súčasťou oveľa väčšieho projektu. Jeho súčasťou je ďalšia plocha vyhradená pre obchodné prevádzky - Bory Retail a v ďalšej etape je ešte plánovaná plocha pre administratívu a bývanie. Spolu ide o územie 155 hektárov.
(ht)