SME
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Obchodníci kočujú, prémiové centrá vyhrávajú

Obchodné centrá lákajú nájomcov na výhody. Tí, ak veria, že inde budú fungovať lepšie a majú možnosť meniť, neváhajú.

Otvorenie Bory Mall Bratislava pocíti, hoci sa nachádza takmer v extraviláne.Otvorenie Bory Mall Bratislava pocíti, hoci sa nachádza takmer v extraviláne.(Zdroj: VIZUALIZÁCIA - PENTA)

V obchodných centrách prevláda mix obchodov, ktorý je vo väčšine prípadov veľmi podobný. Ak ročne pribudne na trhu niekoľko značiek, nemusí to byť príliš vidno.

BRATISLAVA. Situácia na maloobchodnom trhu nehnuteľností aj po prvom štvrťroku je stále priaznivejšia pre nájomcov ako pre prenajímateľov.

Ponuka priestorov je taká široká, že nájomcovia si môžu vyberať. A tak uprednostňujú prémiové centrá za rozumný nájom alebo idú za inými výhodnejšími podmienkami.

„Trh pomaly, ale isto formuje nákupne centrá, ktoré sa od seba odlišujú tým, ktoré je úspešné a výrazne viac dominantné, ako to druhé,“ hovorí Matúš Furman zo spoločnosti Cushman & Wakefield.

V najvýkonnejších nákupných centrách potom neobsadenosť priestorov zostáva pomerne nízka a nájomné sa drží na svojej úrovni.

Napriek tomu ani tieto centrá nesmú poľaviť v svojich aktivitách – očakáva sa otvorenie ďalších.

Tie najmä o veľkých nájomcov – či už etablovaných alebo nových zo zahraničia - bojujú rôznymi stimulmi.

Bezpečnejšie - nájomné podľa obratu

Lákadlom je napríklad príspevok na vybavenie, prípadne plné vybavenie predajne. Alebo nájomné, ktorého výška závisí od obratu prípadne ešte aj platobné prázdniny.

To sú všetko stimuly, ktoré dnes vedia nákupná centrá ponúknuť. „Ale určite to nie je hlavným dôvodom vstupu medzinárodných hráčov na náš trh,“ mieni Furman.

Každý rok pribúdajú na Slovensku nové značky – medzinárodné koncepty, či už napriamo alebo cez partnerov, otvárajú svoje prevádzky. Napríklad Karen Millen, Armani Jeans, Camp David, Gerry Weber, Salomon, Pepco, Llao Llao, Bubbleology a tak ďalej.

„Samozrejme, v centrách prevláda mix, ktorý je vo väčšine prípadov veľmi podobný, takže ak ročne pribudne na trhu niekoľko značiek, nemusí to byť príliš vidno,“ vraví Furman.

Strategické rozhodnutia

Obchody navyše majú tendenciu meniť centrá alebo umiestnenie v nich a to z rôznych strategických dôvodov. Napríklad ak veria, že inde budú fungovať lepšie a práve im vypršala zmluva alebo majú možnosť pozíciu zmeniť, tak to spravia.

Nákupné centrá tak podľa sledovaní Cushman & Wakefield v priemere obmenia alebo obnovia zmluvy s desiatimi až pätnástimi percentami nájomcov ročne.

To znamená, že v niektorom centre sa vymení jeden alebo dvaja hlavní nájomcovia, v inom to môže byt desať menších, čo návštevníci pri počte napríklad 160 obchodov veľakrát ani nezaregistrujú.

Správa z trhu maloobchodu Slovensko, 1. štvrťrok 2014

tabulka_res.jpg

Zdroj: Cushman & Wakefield

Ďalšie sa chystajú

Otvorenie Bory Mall Bratislava pocíti, hoci sa nachádza takmer v extraviláne.

Ku koncu roka sa očakáva, že Penta otvorí v Bratislave nákupné centrum Bory Mall. Na trh dodá 53 000 štvorcových metrov obchodnej plochy.

O rok neskôr je na Slovensku naplánované otvorenie ďalších dvoch nákupných centier - City Arena Trnava a Forum Poprad.

trnava-120x90.jpgTrnavské centrum majú dokončiť na jeseň 2015.

Spotrebiteľom v ňom ponúkne svoj tovar a služby celkovo 110 prevádzok na ploche 29 500 štvorcových metrov.

V Poprade nové obchodné centrum ponúkne 23 000 štvorcových metroch plochy s viac ako 100 obchodmi.

-poprad-slovakia_r3073-r761-st.ir3-_t600-120x90.jpgObe centrá majú ambíciu stať sa dominantnými maloobchodnými centrami v meste, v ktorom sa nachádzajú.

Otvorenie Bory Mall podľa analytika Cushman & Wakefield Matúš Furmana Bratislava pocíti, hoci sa nachádza na okraji mesta.

„Lokalita je v poriadku. Je to časť Bratislavy s dosť významnou spádovou oblasťou, ktorú môže toto nákupné centrum osloviť,“ dôvodí.

„V tejto časti sa centrum rovnakej úrovne nenachádza a napriek tomu, že Bratislava je podľa štatistík obchodmi nasýtené mesto, toto nie je jediný ukazovateľ, ktorý smerodajne napovie, či centrum bude úspešné. Je množstvo iných faktorov ako napríklad mix nájomcov, dostupnosť centra, jeho veľkosť a celková ponuka, ktoré dokážu prilákať a získať potrebnú masu zákazníkov. Samozrejme, iné centra to určite pocítia,“ dodáva analytik.

Bory Mall je súčasťou oveľa väčšieho projektu. Jeho súčasťou je ďalšia plocha vyhradená pre obchodné prevádzky - Bory Retail a v ďalšej etape je ešte plánovaná plocha pre administratívu a bývanie. Spolu ide o územie 155 hektárov.

(ht)

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
          2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
          3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
          4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
          5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
          6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
          7. Nestarnú, ale dozrievajú
          8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
          9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
          10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
          1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
          2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
          3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
          4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
          5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
          6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
          7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
          8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
          9. Slováci sú chlebovým národom
          10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
          1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 035
          2. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 12 770
          3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 657
          4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 991
          5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 399
          6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 8 098
          7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 8 032
          8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 305
          9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 884
          10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 6 792

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

          Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

          Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí

          Threema potvrdzuje Kočnerov vplyv na novinárku

          Pri Kočnerovi sa opäť ukázala Ruttkayová.

          Marian Kočner a aplikácia Threema.
          Autorská strana Michala Havrana

          Kočner pochopil, čo je štát (píše Michal Havran)

          A potom sa pokúsil ním stať.

          Marian Kočner na súde.

          Čo dnes robí Bubeníková z Gorily? Stala sa developerkou

          Šéfka FNM rozbehla kariéru v realitnom biznise.

          Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.