Obchodníci kočujú, prémiové centrá vyhrávajú

Obchodné centrá lákajú nájomcov na výhody. Tí, ak veria, že inde budú fungovať lepšie a majú možnosť meniť, neváhajú.

Otvorenie Bory Mall Bratislava pocíti, hoci sa nachádza takmer v extraviláne.(Zdroj: VIZUALIZÁCIA - PENTA)

V obchodných centrách prevláda mix obchodov, ktorý je vo väčšine prípadov veľmi podobný. Ak ročne pribudne na trhu niekoľko značiek, nemusí to byť príliš vidno.

BRATISLAVA. Situácia na maloobchodnom trhu nehnuteľností aj po prvom štvrťroku je stále priaznivejšia pre nájomcov ako pre prenajímateľov.

Ponuka priestorov je taká široká, že nájomcovia si môžu vyberať. A tak uprednostňujú prémiové centrá za rozumný nájom alebo idú za inými výhodnejšími podmienkami.

„Trh pomaly, ale isto formuje nákupne centrá, ktoré sa od seba odlišujú tým, ktoré je úspešné a výrazne viac dominantné, ako to druhé,“ hovorí Matúš Furman zo spoločnosti Cushman & Wakefield.

V najvýkonnejších nákupných centrách potom neobsadenosť priestorov zostáva pomerne nízka a nájomné sa drží na svojej úrovni.

Napriek tomu ani tieto centrá nesmú poľaviť v svojich aktivitách – očakáva sa otvorenie ďalších.

Tie najmä o veľkých nájomcov – či už etablovaných alebo nových zo zahraničia - bojujú rôznymi stimulmi.

Bezpečnejšie - nájomné podľa obratu

Lákadlom je napríklad príspevok na vybavenie, prípadne plné vybavenie predajne. Alebo nájomné, ktorého výška závisí od obratu prípadne ešte aj platobné prázdniny.

To sú všetko stimuly, ktoré dnes vedia nákupná centrá ponúknuť. „Ale určite to nie je hlavným dôvodom vstupu medzinárodných hráčov na náš trh,“ mieni Furman.

Každý rok pribúdajú na Slovensku nové značky – medzinárodné koncepty, či už napriamo alebo cez partnerov, otvárajú svoje prevádzky. Napríklad Karen Millen, Armani Jeans, Camp David, Gerry Weber, Salomon, Pepco, Llao Llao, Bubbleology a tak ďalej.

„Samozrejme, v centrách prevláda mix, ktorý je vo väčšine prípadov veľmi podobný, takže ak ročne pribudne na trhu niekoľko značiek, nemusí to byť príliš vidno,“ vraví Furman.

Strategické rozhodnutia

Obchody navyše majú tendenciu meniť centrá alebo umiestnenie v nich a to z rôznych strategických dôvodov. Napríklad ak veria, že inde budú fungovať lepšie a práve im vypršala zmluva alebo majú možnosť pozíciu zmeniť, tak to spravia.

Nákupné centrá tak podľa sledovaní Cushman & Wakefield v priemere obmenia alebo obnovia zmluvy s desiatimi až pätnástimi percentami nájomcov ročne.

To znamená, že v niektorom centre sa vymení jeden alebo dvaja hlavní nájomcovia, v inom to môže byt desať menších, čo návštevníci pri počte napríklad 160 obchodov veľakrát ani nezaregistrujú.

Správa z trhu maloobchodu Slovensko, 1. štvrťrok 2014

tabulka_res.jpg

Zdroj: Cushman & Wakefield

Ďalšie sa chystajú

Otvorenie Bory Mall Bratislava pocíti, hoci sa nachádza takmer v extraviláne.

Ku koncu roka sa očakáva, že Penta otvorí v Bratislave nákupné centrum Bory Mall. Na trh dodá 53 000 štvorcových metrov obchodnej plochy.

O rok neskôr je na Slovensku naplánované otvorenie ďalších dvoch nákupných centier - City Arena Trnava a Forum Poprad.

trnava-120x90.jpgTrnavské centrum majú dokončiť na jeseň 2015.

Spotrebiteľom v ňom ponúkne svoj tovar a služby celkovo 110 prevádzok na ploche 29 500 štvorcových metrov.

V Poprade nové obchodné centrum ponúkne 23 000 štvorcových metroch plochy s viac ako 100 obchodmi.

-poprad-slovakia_r3073-r761-st.ir3-_t600-120x90.jpgObe centrá majú ambíciu stať sa dominantnými maloobchodnými centrami v meste, v ktorom sa nachádzajú.

Otvorenie Bory Mall podľa analytika Cushman & Wakefield Matúš Furmana Bratislava pocíti, hoci sa nachádza na okraji mesta.

„Lokalita je v poriadku. Je to časť Bratislavy s dosť významnou spádovou oblasťou, ktorú môže toto nákupné centrum osloviť,“ dôvodí.

„V tejto časti sa centrum rovnakej úrovne nenachádza a napriek tomu, že Bratislava je podľa štatistík obchodmi nasýtené mesto, toto nie je jediný ukazovateľ, ktorý smerodajne napovie, či centrum bude úspešné. Je množstvo iných faktorov ako napríklad mix nájomcov, dostupnosť centra, jeho veľkosť a celková ponuka, ktoré dokážu prilákať a získať potrebnú masu zákazníkov. Samozrejme, iné centra to určite pocítia,“ dodáva analytik.

Bory Mall je súčasťou oveľa väčšieho projektu. Jeho súčasťou je ďalšia plocha vyhradená pre obchodné prevádzky - Bory Retail a v ďalšej etape je ešte plánovaná plocha pre administratívu a bývanie. Spolu ide o územie 155 hektárov.

(ht)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
          2. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
          3. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
          4. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
          5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
          6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
          7. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
          8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
          9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
          10. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
          1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
          2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
          3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
          4. Brieždenie pod lomenicou
          5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
          6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
          7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
          8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
          9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
          10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
          1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 252
          2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 12 958
          3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 11 125
          4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 551
          5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 549
          6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 5 050
          7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 422
          8. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 4 193
          9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 916
          10. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy 3 690

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Píše Ivan Mikloš

          Keď to príde k nám, budem kričať ako prvý

          Ad: Keď Ivan Mikloš stráca cit pre mieru.

          DOMOV

          Rybanič chce posudok z európskeho súdu

          Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

          EKONOMIKA

          Príbeh rodiny Versace končí, značku predali Američanom

          Značka Versace prežila viaceré turbuletné časy.

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov