SME
Streda, 19. február, 2020 | Meniny má Vlasta

Čo v jednej bytovke spôsobilo nesprávne tesnenie

Zateplili ste a stále to akosi nevidno na účtoch, ako ste si mysleli? Príčin môže byť viacero. Aj takých, ktoré by nikoho v dome ani nenapadli.

Náklady na teplo patra k zásadnej položke vo výdavkoch na bývanie. Ak sa niečo pokazí, môže ísť o veľké peniaze.Náklady na teplo patra k zásadnej položke vo výdavkoch na bývanie. Ak sa niečo pokazí, môže ísť o veľké peniaze.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FREEIMAGES.COM)

Posudzovanie výsledkov meraní sa môže ťahať roky. Vyčísliť skutočnú škodu napokon bude ťažké, v hre sú veľké peniaze.

Vlastníci jednej z bytoviek sa v roku 2003 rozhodli postupne zatepliť dom. Pred a po zateplení si domovník pravidelne odpisoval mesačné spotreby tepla. Zistil, že po zateplení, významne klesla spotreba tepla, neskôr však, po prácach, ktoré sa týkali merača tepla, spotreba stúpla o viac ako 30 percent.

Nechali si preto preveriť merač. Dostali vyrozumenie od Slovenského metrologického inšpektorátu, že meradlo pred montážou bolo úradne overené a montovala ho oprávnená osoba.

Po ďalších siedmich rokoch v bytovke dozateplili južnú stenu. Spotreba opätovne stúpla. Vlastníci bytov si dali na vlastné náklady za fakturačný merač tepla namontovať vlastný merač tepla, ktorý bol tiež úradne overený a montáž zabezpečila oprávnená osoba. Nameral však rozdiel - ten bol medzi nameranou spotrebou meračom dodávateľa tepla a meradlom vlastníkov bytov zhruba 40 percent v neprospech vlastníkov bytov. Aspoň tak to hovorí domovník Karol Rendár.

Prvý merač im napokon v marci 2011 vymenili za prítomnosti pracovníkov inšpekcie. Domovník ich upozornil, že pravdepodobnou príčinou nepresnosti merača je nevyhovujúce tesnenie na prírube prietokomeru. „Merač overovali v metrologickom ústave. Bez použitých tesnení. Výsledok overovania bol, že merač vyhovuje. Až po sťažnostiach vlastníkov sa merač overoval s pôvodným tesnením a boli namerané rozdiely,“ píše domovník.

Chybu si priznali, na výpočte však trvajú

Prípad stále ešte nie je vyriešený. Vlastníci absolvovali náročnú cestu podávania reklamácií, sťažností, podnetov a vypracovávania znaleckých posudkov. Dodávateľ tepla vrátil časť peňazí zaplatených na faktúrach za teplo. Vyplateniu ďalšej finančnej sumy sa bráni.

Rozdiel spotreby bol podľa neho nie 40 ale 17 percent.

„Tesnenie, ktoré spôsobilo danú odchýlku v meraní spotrebovaného tepla, malo podľa výrobcu platný certifikát na použitie montáže do teploty 70 °C. Nakoľko výstupná teplota z výmenníkovej stanice je programovo zadefinovaná na najviac 60°C, s týmto vedomím sme použili i dané tesnenie, pričom sa mohlo stať, že príslušný regulačný ventil na výmenníkovej stanici mohol krátkodobo prepustiť aj vyššiu teplotu,“ píše v stanovisku Anton Slanička zo spoločnosti Bytterm, ktorá je dodávateľom tepla.

Svoj výpočet škody, ktorá nastala obyvateľom, obhajuje prezentáciou na základe stanovenej percentuálnej odchýlky správnosti merania, ktorú určil kontrolný orgán. V hre je príliš veľa faktorov – vrátane zohľadnenia zmien vyplývajúcich zo stavebných a technických úprav, spôsobu užívania bytového domu vlastníkmi a podobne.

Vlastníkom bytového domu sa dodávateľ tepla ospravedlňuje. Problém, ako píše Slanička, bol zapríčinený neúmyselne a žiada o prihliadnutie na fakt, že žiadne zariadenie nie je absolútne dokonalé a že záležitosť sa snažili maximálne zodpovedne vyriešiť.

Upozorňuje tiež na to, že pri montáži merača tepla, ktorý si zaplatili vlastníci, podľa platnej legislatívy mal byť prizvaný zástupca dodávateľa tepla, ktorý by si overil nielen platnosť, ale aj správnosť montáže merača tepla. „Čo ale nebolo dodržané, a neskôr sa zistilo, že chýbala montážna plomba, čo vyžaduje zákon o metrológii,“ píše Bytterm.

Kolotoč dokazovaní

V súčasnosti, po neúspešných pokusoch o mimosúdne vyrovnanie, je správca v jednaní ohľadne súdneho sporu o vrátenie ďalších zhruba 30-tisíc eur, ktoré podľa neho boli vyfakturované nesprávne. V hre zostáva, kto a akým dielom sa bude podieľať na zaplatení súdnych poplatkov.

„Správca OSBD Žilina je pripravený v mene vlastníkov vymáhať všetky neoprávnene vyplatené náklady na teplo s cieľom vrátiť ich vlastníkom,“ píše ku kauze Milan Piliar, predseda predstavenstva. „Požiadavka vlastníkov je oprávnená, avšak výška ´neoprávnene vyplatených nákladov na teplo´ je sporná,“ dodáva.

Tento prípad je veľmi zaujímavý, no technicky a právne náročný, aj keď vyzerá „na prvé počutie“ veľmi jednoducho, píše správca bytovky.

Ak sa obidve strany sporu na jej výške nedohodnú, bude musieť rozhodnúť súd, dopĺňa Piliar.

Dodávateľ aj domovník sú presvedčení o svojej pravde a niektoré ich tvrdenia si protirečia. Napríklad o chýbajúcej plombe. Vzájomne sa obviňujú z neprávd a klamstiev. Bytterm tiež tvrdí, že s výsledkom ich výpočtov vrátane vrátenia finančnej čiastky sa vedenie družstva pôvodne stotožnilo. Zostáva teda veľa nejasností, ktoré bude treba preukázať.

Nahnevaný domovník

„Skutočne neviem, ako sa môže obyčajný občan dovolať spravodlivosti, keď tesnenie použité medzi prírubami, ktoré ak zasahuje do vnútorného priestoru vodomeru, prietokomeru, dokáže ovplyvniť presnosť o viac ako 60 percent, a podľa metrológov sa nemusí robiť skúška s týmto tesnením. Ak by som ja v našom prípade nebol dôsledný, zaplatili by sme za demontáž, montáž a overenie meradla, nakoľko podľa SMÚ meradlo vyhovelo,“ vidí kauzu nahnevaný domovník Rendár.

„Osobne som odpracoval viac ako 40 rokov v podobnom odbore, takže mám teoretické i praktické znalosti s meraním. Ako by dopadla sťažnosť nejakého domovníka, ktorý nemá žiadne praktické skúsenosti s meraním tepla?,“ pýta sa.

Z prístupu dodávateľa tepla je rozčarovaný. „Dodávateľ tepla po zateplení v roku 2003 sa po troch mesiacoch začal zaujímať, prečo klesla spotreba tepla. Škoda, že ho dôvod vysokého nárastu spotreby po ďalšom zateplení už nezaujímal,“ píše.

Ďalšie pochybenie podľa neho má na svedomí inšpekcia, ktorá mala na zistenie rozdielov nariadiť úradne meranie, ktoré zákon umožňuje. „Predišlo by sa zbytočným komplikáciám,“ dodáva.

Dodávateľ na druhej strane vraví, že i bez domovníka „by sme pri koncoročnom odpisovaní spotreby tepla prišli na chybu merača a určite by riešili situáciu v prospech odberateľa, teda správcu daného domu“. Domovníka považuje za zaujatú osobu.

Náročný spor

„Chyba pravdepodobne nastala na každej strane,“ mieni správca. „Nikto počas riešenia jednotlivých fáz nepredpokladal o aké náklady pôjde a aké zistenia budú preukázané. Pri takýchto sporoch je veľmi dôležité preukazovanie všetkých súvisiacich dokladov a dodržanie určitých postupov,“ dodáva.

Všetky strany by sa mali zamyslieť nad dodržiavaním zverených kompetencií a povinností,“ píše správca. Najmä, ak ide o peniaze vlastníkov a náklady na teplo, ktoré predstavujú zhruba 45 percent zo všetkých nákladov na energie, súvisiacich s bývaním.

„Vyvstáva otázka na zamyslenie, prečo pochybila aj metrológia a nespravila prácu poriadne ako mala. A rovnako aj dodávateľ tepla vedel o probléme a ihneď nekonal,“ píše Piliar.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
          2. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
          3. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcií a vzdeláva ich
          4. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
          5. Prečo je Nitra rajom študentov?
          6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
          7. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
          8. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
          9. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
          10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
          1. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
          2. Prečo je Nitra rajom študentov?
          3. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
          4. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcií a vzdeláva ich
          5. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
          6. Do BILLA športovej rodiny pribudla biatlonistka Paulína Fialková
          7. Heroes: Klienti sú naši hrdinovia
          8. Domácnosti teraz môžu získať dotáciu až 3 400 eur
          9. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
          10. Hollého 6 – reprezentatívne kancelárie v centre Žiliny
          1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 17 158
          2. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 10 841
          3. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 10 821
          4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 7 409
          5. Darujte od srdca pre rozum 7 054
          6. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 6 488
          7. SME proti extrémizmu na školách 5 780
          8. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 5 580
          9. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 5 508
          10. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 5 421

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Fico sa pustil do Bugára. Tridsať rokov sa váľal v parlamente, tvrdí šéf Smeru

          Fico nám nevie zabudnúť, že musel skončiť ako premiér, vraví Bugár.

          Predseda Smeru Robert Fico a predseda parlamentu Andrej Danko počas stredajšej schôdze.
          Komentár Petra Schutza

          Boj Beblavého blokačnej menšiny

          Zostáva len dúfať, že v chráme slovenskej demokracie neuvidíme žiadne násilie.

          Peter Schutz.
          Andrej Kiska na videu, ktoré zverejnil anonym.
          Premiér Pellegrini.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.