Čo v jednej bytovke spôsobilo nesprávne tesnenie

Zateplili ste a stále to akosi nevidno na účtoch, ako ste si mysleli? Príčin môže byť viacero. Aj takých, ktoré by nikoho v dome ani nenapadli.

Náklady na teplo patra k zásadnej položke vo výdavkoch na bývanie. Ak sa niečo pokazí, môže ísť o veľké peniaze.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FREEIMAGES.COM)

Posudzovanie výsledkov meraní sa môže ťahať roky. Vyčísliť skutočnú škodu napokon bude ťažké, v hre sú veľké peniaze.

Vlastníci jednej z bytoviek sa v roku 2003 rozhodli postupne zatepliť dom. Pred a po zateplení si domovník pravidelne odpisoval mesačné spotreby tepla. Zistil, že po zateplení, významne klesla spotreba tepla, neskôr však, po prácach, ktoré sa týkali merača tepla, spotreba stúpla o viac ako 30 percent.

Nechali si preto preveriť merač. Dostali vyrozumenie od Slovenského metrologického inšpektorátu, že meradlo pred montážou bolo úradne overené a montovala ho oprávnená osoba.

Po ďalších siedmich rokoch v bytovke dozateplili južnú stenu. Spotreba opätovne stúpla. Vlastníci bytov si dali na vlastné náklady za fakturačný merač tepla namontovať vlastný merač tepla, ktorý bol tiež úradne overený a montáž zabezpečila oprávnená osoba. Nameral však rozdiel - ten bol medzi nameranou spotrebou meračom dodávateľa tepla a meradlom vlastníkov bytov zhruba 40 percent v neprospech vlastníkov bytov. Aspoň tak to hovorí domovník Karol Rendár.

Prvý merač im napokon v marci 2011 vymenili za prítomnosti pracovníkov inšpekcie. Domovník ich upozornil, že pravdepodobnou príčinou nepresnosti merača je nevyhovujúce tesnenie na prírube prietokomeru. „Merač overovali v metrologickom ústave. Bez použitých tesnení. Výsledok overovania bol, že merač vyhovuje. Až po sťažnostiach vlastníkov sa merač overoval s pôvodným tesnením a boli namerané rozdiely,“ píše domovník.

Chybu si priznali, na výpočte však trvajú

Prípad stále ešte nie je vyriešený. Vlastníci absolvovali náročnú cestu podávania reklamácií, sťažností, podnetov a vypracovávania znaleckých posudkov. Dodávateľ tepla vrátil časť peňazí zaplatených na faktúrach za teplo. Vyplateniu ďalšej finančnej sumy sa bráni.

Rozdiel spotreby bol podľa neho nie 40 ale 17 percent.

„Tesnenie, ktoré spôsobilo danú odchýlku v meraní spotrebovaného tepla, malo podľa výrobcu platný certifikát na použitie montáže do teploty 70 °C. Nakoľko výstupná teplota z výmenníkovej stanice je programovo zadefinovaná na najviac 60°C, s týmto vedomím sme použili i dané tesnenie, pričom sa mohlo stať, že príslušný regulačný ventil na výmenníkovej stanici mohol krátkodobo prepustiť aj vyššiu teplotu,“ píše v stanovisku Anton Slanička zo spoločnosti Bytterm, ktorá je dodávateľom tepla.

Svoj výpočet škody, ktorá nastala obyvateľom, obhajuje prezentáciou na základe stanovenej percentuálnej odchýlky správnosti merania, ktorú určil kontrolný orgán. V hre je príliš veľa faktorov – vrátane zohľadnenia zmien vyplývajúcich zo stavebných a technických úprav, spôsobu užívania bytového domu vlastníkmi a podobne.

Vlastníkom bytového domu sa dodávateľ tepla ospravedlňuje. Problém, ako píše Slanička, bol zapríčinený neúmyselne a žiada o prihliadnutie na fakt, že žiadne zariadenie nie je absolútne dokonalé a že záležitosť sa snažili maximálne zodpovedne vyriešiť.

Upozorňuje tiež na to, že pri montáži merača tepla, ktorý si zaplatili vlastníci, podľa platnej legislatívy mal byť prizvaný zástupca dodávateľa tepla, ktorý by si overil nielen platnosť, ale aj správnosť montáže merača tepla. „Čo ale nebolo dodržané, a neskôr sa zistilo, že chýbala montážna plomba, čo vyžaduje zákon o metrológii,“ píše Bytterm.

Kolotoč dokazovaní

V súčasnosti, po neúspešných pokusoch o mimosúdne vyrovnanie, je správca v jednaní ohľadne súdneho sporu o vrátenie ďalších zhruba 30-tisíc eur, ktoré podľa neho boli vyfakturované nesprávne. V hre zostáva, kto a akým dielom sa bude podieľať na zaplatení súdnych poplatkov.

„Správca OSBD Žilina je pripravený v mene vlastníkov vymáhať všetky neoprávnene vyplatené náklady na teplo s cieľom vrátiť ich vlastníkom,“ píše ku kauze Milan Piliar, predseda predstavenstva. „Požiadavka vlastníkov je oprávnená, avšak výška ´neoprávnene vyplatených nákladov na teplo´ je sporná,“ dodáva.

Tento prípad je veľmi zaujímavý, no technicky a právne náročný, aj keď vyzerá „na prvé počutie“ veľmi jednoducho, píše správca bytovky.

Ak sa obidve strany sporu na jej výške nedohodnú, bude musieť rozhodnúť súd, dopĺňa Piliar.

Dodávateľ aj domovník sú presvedčení o svojej pravde a niektoré ich tvrdenia si protirečia. Napríklad o chýbajúcej plombe. Vzájomne sa obviňujú z neprávd a klamstiev. Bytterm tiež tvrdí, že s výsledkom ich výpočtov vrátane vrátenia finančnej čiastky sa vedenie družstva pôvodne stotožnilo. Zostáva teda veľa nejasností, ktoré bude treba preukázať.

Nahnevaný domovník

„Skutočne neviem, ako sa môže obyčajný občan dovolať spravodlivosti, keď tesnenie použité medzi prírubami, ktoré ak zasahuje do vnútorného priestoru vodomeru, prietokomeru, dokáže ovplyvniť presnosť o viac ako 60 percent, a podľa metrológov sa nemusí robiť skúška s týmto tesnením. Ak by som ja v našom prípade nebol dôsledný, zaplatili by sme za demontáž, montáž a overenie meradla, nakoľko podľa SMÚ meradlo vyhovelo,“ vidí kauzu nahnevaný domovník Rendár.

„Osobne som odpracoval viac ako 40 rokov v podobnom odbore, takže mám teoretické i praktické znalosti s meraním. Ako by dopadla sťažnosť nejakého domovníka, ktorý nemá žiadne praktické skúsenosti s meraním tepla?,“ pýta sa.

Z prístupu dodávateľa tepla je rozčarovaný. „Dodávateľ tepla po zateplení v roku 2003 sa po troch mesiacoch začal zaujímať, prečo klesla spotreba tepla. Škoda, že ho dôvod vysokého nárastu spotreby po ďalšom zateplení už nezaujímal,“ píše.

Ďalšie pochybenie podľa neho má na svedomí inšpekcia, ktorá mala na zistenie rozdielov nariadiť úradne meranie, ktoré zákon umožňuje. „Predišlo by sa zbytočným komplikáciám,“ dodáva.

Dodávateľ na druhej strane vraví, že i bez domovníka „by sme pri koncoročnom odpisovaní spotreby tepla prišli na chybu merača a určite by riešili situáciu v prospech odberateľa, teda správcu daného domu“. Domovníka považuje za zaujatú osobu.

Náročný spor

„Chyba pravdepodobne nastala na každej strane,“ mieni správca. „Nikto počas riešenia jednotlivých fáz nepredpokladal o aké náklady pôjde a aké zistenia budú preukázané. Pri takýchto sporoch je veľmi dôležité preukazovanie všetkých súvisiacich dokladov a dodržanie určitých postupov,“ dodáva.

Všetky strany by sa mali zamyslieť nad dodržiavaním zverených kompetencií a povinností,“ píše správca. Najmä, ak ide o peniaze vlastníkov a náklady na teplo, ktoré predstavujú zhruba 45 percent zo všetkých nákladov na energie, súvisiacich s bývaním.

„Vyvstáva otázka na zamyslenie, prečo pochybila aj metrológia a nespravila prácu poriadne ako mala. A rovnako aj dodávateľ tepla vedel o probléme a ihneď nekonal,“ píše Piliar.


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Ako na refinancovanie hypotéky
          2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
          3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
          4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
          5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
          6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
          7. Splnený sen
          8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
          9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
          10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
          1. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
          2. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
          3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
          4. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
          5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
          6. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
          7. Vysoká hra o súdne trovy
          8. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
          9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
          10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
          1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 077
          2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 021
          3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 564
          4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 242
          5. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 3 020
          6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 537
          7. Splnený sen 2 087
          8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 536
          9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 309
          10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 084

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Odsúdili prvých exministrov. Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

          EXministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení za kauzu nástenkový tender.

          KOŠICE KORZÁR

          Reklamka obvineného dodávala mestu aj tričká I love Košice

          Od mesta mala najprv jednu zákazku za druhou.

          DOMOV

          Najskôr profesionálna robota, neskôr sa Žiga výhováral

          Odmenu pre Bžána označil za nechutnú aj Fico.

          Neprehliadnite tiež

          V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

          Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.

          Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

          Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.

          Stavebná produkcia medziročne klesla

          Oproti februáru 2016 sa celková stavebná produkcia znížila o 10,7 percenta.

          Príspevok na zateplenie domu bude možné opäť získať v druhej polovici roka

          Maximálna dotácia má stúpnuť zo 6500 na 8500 eur.