Čo v jednej bytovke spôsobilo nesprávne tesnenie

Zateplili ste a stále to akosi nevidno na účtoch, ako ste si mysleli? Príčin môže byť viacero. Aj takých, ktoré by nikoho v dome ani nenapadli.

Náklady na teplo patra k zásadnej položke vo výdavkoch na bývanie. Ak sa niečo pokazí, môže ísť o veľké peniaze.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FREEIMAGES.COM)

Posudzovanie výsledkov meraní sa môže ťahať roky. Vyčísliť skutočnú škodu napokon bude ťažké, v hre sú veľké peniaze.

Vlastníci jednej z bytoviek sa v roku 2003 rozhodli postupne zatepliť dom. Pred a po zateplení si domovník pravidelne odpisoval mesačné spotreby tepla. Zistil, že po zateplení, významne klesla spotreba tepla, neskôr však, po prácach, ktoré sa týkali merača tepla, spotreba stúpla o viac ako 30 percent.

Nechali si preto preveriť merač. Dostali vyrozumenie od Slovenského metrologického inšpektorátu, že meradlo pred montážou bolo úradne overené a montovala ho oprávnená osoba.

Po ďalších siedmich rokoch v bytovke dozateplili južnú stenu. Spotreba opätovne stúpla. Vlastníci bytov si dali na vlastné náklady za fakturačný merač tepla namontovať vlastný merač tepla, ktorý bol tiež úradne overený a montáž zabezpečila oprávnená osoba. Nameral však rozdiel - ten bol medzi nameranou spotrebou meračom dodávateľa tepla a meradlom vlastníkov bytov zhruba 40 percent v neprospech vlastníkov bytov. Aspoň tak to hovorí domovník Karol Rendár.

Prvý merač im napokon v marci 2011 vymenili za prítomnosti pracovníkov inšpekcie. Domovník ich upozornil, že pravdepodobnou príčinou nepresnosti merača je nevyhovujúce tesnenie na prírube prietokomeru. „Merač overovali v metrologickom ústave. Bez použitých tesnení. Výsledok overovania bol, že merač vyhovuje. Až po sťažnostiach vlastníkov sa merač overoval s pôvodným tesnením a boli namerané rozdiely,“ píše domovník.

Chybu si priznali, na výpočte však trvajú

Prípad stále ešte nie je vyriešený. Vlastníci absolvovali náročnú cestu podávania reklamácií, sťažností, podnetov a vypracovávania znaleckých posudkov. Dodávateľ tepla vrátil časť peňazí zaplatených na faktúrach za teplo. Vyplateniu ďalšej finančnej sumy sa bráni.

Rozdiel spotreby bol podľa neho nie 40 ale 17 percent.

„Tesnenie, ktoré spôsobilo danú odchýlku v meraní spotrebovaného tepla, malo podľa výrobcu platný certifikát na použitie montáže do teploty 70 °C. Nakoľko výstupná teplota z výmenníkovej stanice je programovo zadefinovaná na najviac 60°C, s týmto vedomím sme použili i dané tesnenie, pričom sa mohlo stať, že príslušný regulačný ventil na výmenníkovej stanici mohol krátkodobo prepustiť aj vyššiu teplotu,“ píše v stanovisku Anton Slanička zo spoločnosti Bytterm, ktorá je dodávateľom tepla.

Svoj výpočet škody, ktorá nastala obyvateľom, obhajuje prezentáciou na základe stanovenej percentuálnej odchýlky správnosti merania, ktorú určil kontrolný orgán. V hre je príliš veľa faktorov – vrátane zohľadnenia zmien vyplývajúcich zo stavebných a technických úprav, spôsobu užívania bytového domu vlastníkmi a podobne.

Vlastníkom bytového domu sa dodávateľ tepla ospravedlňuje. Problém, ako píše Slanička, bol zapríčinený neúmyselne a žiada o prihliadnutie na fakt, že žiadne zariadenie nie je absolútne dokonalé a že záležitosť sa snažili maximálne zodpovedne vyriešiť.

Upozorňuje tiež na to, že pri montáži merača tepla, ktorý si zaplatili vlastníci, podľa platnej legislatívy mal byť prizvaný zástupca dodávateľa tepla, ktorý by si overil nielen platnosť, ale aj správnosť montáže merača tepla. „Čo ale nebolo dodržané, a neskôr sa zistilo, že chýbala montážna plomba, čo vyžaduje zákon o metrológii,“ píše Bytterm.

Kolotoč dokazovaní

V súčasnosti, po neúspešných pokusoch o mimosúdne vyrovnanie, je správca v jednaní ohľadne súdneho sporu o vrátenie ďalších zhruba 30-tisíc eur, ktoré podľa neho boli vyfakturované nesprávne. V hre zostáva, kto a akým dielom sa bude podieľať na zaplatení súdnych poplatkov.

„Správca OSBD Žilina je pripravený v mene vlastníkov vymáhať všetky neoprávnene vyplatené náklady na teplo s cieľom vrátiť ich vlastníkom,“ píše ku kauze Milan Piliar, predseda predstavenstva. „Požiadavka vlastníkov je oprávnená, avšak výška ´neoprávnene vyplatených nákladov na teplo´ je sporná,“ dodáva.

Tento prípad je veľmi zaujímavý, no technicky a právne náročný, aj keď vyzerá „na prvé počutie“ veľmi jednoducho, píše správca bytovky.

Ak sa obidve strany sporu na jej výške nedohodnú, bude musieť rozhodnúť súd, dopĺňa Piliar.

Dodávateľ aj domovník sú presvedčení o svojej pravde a niektoré ich tvrdenia si protirečia. Napríklad o chýbajúcej plombe. Vzájomne sa obviňujú z neprávd a klamstiev. Bytterm tiež tvrdí, že s výsledkom ich výpočtov vrátane vrátenia finančnej čiastky sa vedenie družstva pôvodne stotožnilo. Zostáva teda veľa nejasností, ktoré bude treba preukázať.

Nahnevaný domovník

„Skutočne neviem, ako sa môže obyčajný občan dovolať spravodlivosti, keď tesnenie použité medzi prírubami, ktoré ak zasahuje do vnútorného priestoru vodomeru, prietokomeru, dokáže ovplyvniť presnosť o viac ako 60 percent, a podľa metrológov sa nemusí robiť skúška s týmto tesnením. Ak by som ja v našom prípade nebol dôsledný, zaplatili by sme za demontáž, montáž a overenie meradla, nakoľko podľa SMÚ meradlo vyhovelo,“ vidí kauzu nahnevaný domovník Rendár.

„Osobne som odpracoval viac ako 40 rokov v podobnom odbore, takže mám teoretické i praktické znalosti s meraním. Ako by dopadla sťažnosť nejakého domovníka, ktorý nemá žiadne praktické skúsenosti s meraním tepla?,“ pýta sa.

Z prístupu dodávateľa tepla je rozčarovaný. „Dodávateľ tepla po zateplení v roku 2003 sa po troch mesiacoch začal zaujímať, prečo klesla spotreba tepla. Škoda, že ho dôvod vysokého nárastu spotreby po ďalšom zateplení už nezaujímal,“ píše.

Ďalšie pochybenie podľa neho má na svedomí inšpekcia, ktorá mala na zistenie rozdielov nariadiť úradne meranie, ktoré zákon umožňuje. „Predišlo by sa zbytočným komplikáciám,“ dodáva.

Dodávateľ na druhej strane vraví, že i bez domovníka „by sme pri koncoročnom odpisovaní spotreby tepla prišli na chybu merača a určite by riešili situáciu v prospech odberateľa, teda správcu daného domu“. Domovníka považuje za zaujatú osobu.

Náročný spor

„Chyba pravdepodobne nastala na každej strane,“ mieni správca. „Nikto počas riešenia jednotlivých fáz nepredpokladal o aké náklady pôjde a aké zistenia budú preukázané. Pri takýchto sporoch je veľmi dôležité preukazovanie všetkých súvisiacich dokladov a dodržanie určitých postupov,“ dodáva.

Všetky strany by sa mali zamyslieť nad dodržiavaním zverených kompetencií a povinností,“ píše správca. Najmä, ak ide o peniaze vlastníkov a náklady na teplo, ktoré predstavujú zhruba 45 percent zo všetkých nákladov na energie, súvisiacich s bývaním.

„Vyvstáva otázka na zamyslenie, prečo pochybila aj metrológia a nespravila prácu poriadne ako mala. A rovnako aj dodávateľ tepla vedel o probléme a ihneď nekonal,“ píše Piliar.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Platíte si poistenie domova zbytočne?
          2. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
          3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
          4. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete
          5. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov
          6. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle
          7. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami
          8. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí
          9. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku!
          10. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie
          1. Európska investičná banka a EXIMBANKA SR spája svoje sily
          2. Rektorom Ekonomickej univerzity v Bratislave bude opäť F. Daňo
          3. Kúpa založenej s.r.o. s históriou
          4. 5. ročník súťaže Equitone – originálne odvetrané fasády
          5. Platíte si poistenie domova zbytočne?
          6. Odborná exkurzia po vodných stavbách v Českej republike
          7. Diskusný stôl na tému Energetická certifikácia budov
          8. Druhy ochranných známok
          9. OMV má riešenie na neohlásených kuriérov
          10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
          1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 26 427
          2. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 26 202
          3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 20 429
          4. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 9 858
          5. Platíte si poistenie domova zbytočne? 9 586
          6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 8 793
          7. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 6 657
          8. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 5 959
          9. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku! 5 757
          10. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie 5 181

          Hlavné správy zo Sme.sk

          KOMENTÁR PETRKA TKAČENKA

          Babiš nám ponúkol pohľad do hlavy rozviedčika

          V tomto svete sú ľudia kockami domina.

          DOMOV

          Kosík po prepustení: Stále chcem vypovedať

          Bývalý siskár Kosík je zrazu na slobode.

          DOMOV

          Sabotáž vyšetrovania korupcie u Kaliňáka už nevyšetrujú

          Prokurátor Vasiľ Špirko podáva sťažnosť.

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov