SME
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Čo v jednej bytovke spôsobilo nesprávne tesnenie

Zateplili ste a stále to akosi nevidno na účtoch, ako ste si mysleli? Príčin môže byť viacero. Aj takých, ktoré by nikoho v dome ani nenapadli.

Náklady na teplo patra k zásadnej položke vo výdavkoch na bývanie. Ak sa niečo pokazí, môže ísť o veľké peniaze.Náklady na teplo patra k zásadnej položke vo výdavkoch na bývanie. Ak sa niečo pokazí, môže ísť o veľké peniaze. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FREEIMAGES.COM)

Posudzovanie výsledkov meraní sa môže ťahať roky. Vyčísliť skutočnú škodu napokon bude ťažké, v hre sú veľké peniaze.

Vlastníci jednej z bytoviek sa v roku 2003 rozhodli postupne zatepliť dom. Pred a po zateplení si domovník pravidelne odpisoval mesačné spotreby tepla. Zistil, že po zateplení, významne klesla spotreba tepla, neskôr však, po prácach, ktoré sa týkali merača tepla, spotreba stúpla o viac ako 30 percent.

Nechali si preto preveriť merač. Dostali vyrozumenie od Slovenského metrologického inšpektorátu, že meradlo pred montážou bolo úradne overené a montovala ho oprávnená osoba.

Skryť Vypnúť reklamu

Po ďalších siedmich rokoch v bytovke dozateplili južnú stenu. Spotreba opätovne stúpla. Vlastníci bytov si dali na vlastné náklady za fakturačný merač tepla namontovať vlastný merač tepla, ktorý bol tiež úradne overený a montáž zabezpečila oprávnená osoba. Nameral však rozdiel - ten bol medzi nameranou spotrebou meračom dodávateľa tepla a meradlom vlastníkov bytov zhruba 40 percent v neprospech vlastníkov bytov. Aspoň tak to hovorí domovník Karol Rendár.

Prvý merač im napokon v marci 2011 vymenili za prítomnosti pracovníkov inšpekcie. Domovník ich upozornil, že pravdepodobnou príčinou nepresnosti merača je nevyhovujúce tesnenie na prírube prietokomeru. „Merač overovali v metrologickom ústave. Bez použitých tesnení. Výsledok overovania bol, že merač vyhovuje. Až po sťažnostiach vlastníkov sa merač overoval s pôvodným tesnením a boli namerané rozdiely,“ píše domovník.

Skryť Vypnúť reklamu

Chybu si priznali, na výpočte však trvajú

Prípad stále ešte nie je vyriešený. Vlastníci absolvovali náročnú cestu podávania reklamácií, sťažností, podnetov a vypracovávania znaleckých posudkov. Dodávateľ tepla vrátil časť peňazí zaplatených na faktúrach za teplo. Vyplateniu ďalšej finančnej sumy sa bráni.

Rozdiel spotreby bol podľa neho nie 40 ale 17 percent.

„Tesnenie, ktoré spôsobilo danú odchýlku v meraní spotrebovaného tepla, malo podľa výrobcu platný certifikát na použitie montáže do teploty 70 °C. Nakoľko výstupná teplota z výmenníkovej stanice je programovo zadefinovaná na najviac 60°C, s týmto vedomím sme použili i dané tesnenie, pričom sa mohlo stať, že príslušný regulačný ventil na výmenníkovej stanici mohol krátkodobo prepustiť aj vyššiu teplotu,“ píše v stanovisku Anton Slanička zo spoločnosti Bytterm, ktorá je dodávateľom tepla.

Skryť Vypnúť reklamu

Svoj výpočet škody, ktorá nastala obyvateľom, obhajuje prezentáciou na základe stanovenej percentuálnej odchýlky správnosti merania, ktorú určil kontrolný orgán. V hre je príliš veľa faktorov – vrátane zohľadnenia zmien vyplývajúcich zo stavebných a technických úprav, spôsobu užívania bytového domu vlastníkmi a podobne.

Vlastníkom bytového domu sa dodávateľ tepla ospravedlňuje. Problém, ako píše Slanička, bol zapríčinený neúmyselne a žiada o prihliadnutie na fakt, že žiadne zariadenie nie je absolútne dokonalé a že záležitosť sa snažili maximálne zodpovedne vyriešiť.

Upozorňuje tiež na to, že pri montáži merača tepla, ktorý si zaplatili vlastníci, podľa platnej legislatívy mal byť prizvaný zástupca dodávateľa tepla, ktorý by si overil nielen platnosť, ale aj správnosť montáže merača tepla. „Čo ale nebolo dodržané, a neskôr sa zistilo, že chýbala montážna plomba, čo vyžaduje zákon o metrológii,“ píše Bytterm.

Kolotoč dokazovaní

V súčasnosti, po neúspešných pokusoch o mimosúdne vyrovnanie, je správca v jednaní ohľadne súdneho sporu o vrátenie ďalších zhruba 30-tisíc eur, ktoré podľa neho boli vyfakturované nesprávne. V hre zostáva, kto a akým dielom sa bude podieľať na zaplatení súdnych poplatkov.

„Správca OSBD Žilina je pripravený v mene vlastníkov vymáhať všetky neoprávnene vyplatené náklady na teplo s cieľom vrátiť ich vlastníkom,“ píše ku kauze Milan Piliar, predseda predstavenstva. „Požiadavka vlastníkov je oprávnená, avšak výška ´neoprávnene vyplatených nákladov na teplo´ je sporná,“ dodáva.

Tento prípad je veľmi zaujímavý, no technicky a právne náročný, aj keď vyzerá „na prvé počutie“ veľmi jednoducho, píše správca bytovky.

Ak sa obidve strany sporu na jej výške nedohodnú, bude musieť rozhodnúť súd, dopĺňa Piliar.

Dodávateľ aj domovník sú presvedčení o svojej pravde a niektoré ich tvrdenia si protirečia. Napríklad o chýbajúcej plombe. Vzájomne sa obviňujú z neprávd a klamstiev. Bytterm tiež tvrdí, že s výsledkom ich výpočtov vrátane vrátenia finančnej čiastky sa vedenie družstva pôvodne stotožnilo. Zostáva teda veľa nejasností, ktoré bude treba preukázať.

Nahnevaný domovník

„Skutočne neviem, ako sa môže obyčajný občan dovolať spravodlivosti, keď tesnenie použité medzi prírubami, ktoré ak zasahuje do vnútorného priestoru vodomeru, prietokomeru, dokáže ovplyvniť presnosť o viac ako 60 percent, a podľa metrológov sa nemusí robiť skúška s týmto tesnením. Ak by som ja v našom prípade nebol dôsledný, zaplatili by sme za demontáž, montáž a overenie meradla, nakoľko podľa SMÚ meradlo vyhovelo,“ vidí kauzu nahnevaný domovník Rendár.

„Osobne som odpracoval viac ako 40 rokov v podobnom odbore, takže mám teoretické i praktické znalosti s meraním. Ako by dopadla sťažnosť nejakého domovníka, ktorý nemá žiadne praktické skúsenosti s meraním tepla?,“ pýta sa.

Z prístupu dodávateľa tepla je rozčarovaný. „Dodávateľ tepla po zateplení v roku 2003 sa po troch mesiacoch začal zaujímať, prečo klesla spotreba tepla. Škoda, že ho dôvod vysokého nárastu spotreby po ďalšom zateplení už nezaujímal,“ píše.

Ďalšie pochybenie podľa neho má na svedomí inšpekcia, ktorá mala na zistenie rozdielov nariadiť úradne meranie, ktoré zákon umožňuje. „Predišlo by sa zbytočným komplikáciám,“ dodáva.

Dodávateľ na druhej strane vraví, že i bez domovníka „by sme pri koncoročnom odpisovaní spotreby tepla prišli na chybu merača a určite by riešili situáciu v prospech odberateľa, teda správcu daného domu“. Domovníka považuje za zaujatú osobu.

Náročný spor

„Chyba pravdepodobne nastala na každej strane,“ mieni správca. „Nikto počas riešenia jednotlivých fáz nepredpokladal o aké náklady pôjde a aké zistenia budú preukázané. Pri takýchto sporoch je veľmi dôležité preukazovanie všetkých súvisiacich dokladov a dodržanie určitých postupov,“ dodáva.

Všetky strany by sa mali zamyslieť nad dodržiavaním zverených kompetencií a povinností,“ píše správca. Najmä, ak ide o peniaze vlastníkov a náklady na teplo, ktoré predstavujú zhruba 45 percent zo všetkých nákladov na energie, súvisiacich s bývaním.

„Vyvstáva otázka na zamyslenie, prečo pochybila aj metrológia a nespravila prácu poriadne ako mala. A rovnako aj dodávateľ tepla vedel o probléme a ihneď nekonal,“ píše Piliar.

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Ako sa mení dynamika firiem?
          2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
          3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
          4. Po Slovensku na motorke
          5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
          6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
          7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
          8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
          9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
          10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
          1. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
          2. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
          3. Po Slovensku na motorke
          4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
          5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
          6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
          7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
          8. Behind every successful business lies a set of skilled people
          9. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
          10. Ako sa mení dynamika firiem?
          1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 21 708
          2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 894
          3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 067
          4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 178
          5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 115
          6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 319
          7. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 721
          8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 5 970
          9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 663
          10. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 5 402
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Marian Kočner počas pojednávania na Najvyššom súde.

          Pôvodný rozsudok v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice sprevádzali pochybnosti.


          3 h
          Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

          Špecializovaný súd by mal vysvetliť prečo niektoré dôkazy odmietol.


          2 h

          Do parlamentu by sa dostalo osem strán.


          4 h

          Neprehliadnite tiež

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.


          a 1 ďalší 10. jan
          Ilustračné foto.

          Ľudia najviac kupovali menšie byty.


          SITA 13. júl
          Ilustračné foto.

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.


          SITA 30. máj