Rovnaký tovar v každom centre? Prišiel čas zmeniť stratégiu

Vlastníci veľkých obchodných centier musia zmeniť prístup k značkám a motivovať ich k inému sortimentu, ako majú u susedov. Hovoríme s analytikom Ľubomírom Drahovským.

Najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že všade sa predáva rovnaký tovar.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FREEIMAGES.COM)

Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto, hovorí analytik Ľubomír Drahovský.

Už dlho sa hovorí o tom, že veľkých nákupných centier je zbytočne veľa. Stále však prichádzajú správy o výstavbe nových. Koľko je teda dosť?

"Veľa je relatívny pojem. Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto. A v našich dimenziách v menších mestách je to celkom iné ako vo veľkých, pribúdajú tam iba malé plochy. Skutočné veľké obchodné centrá majú možnosť uživiť sa len tam, kde je dosť obyvateľov a tranzitom môžu prísť zo spádových oblastí ďalší nakupujúci. Bratislava, čo sa nasýtenia na štvorcové metre týka, sa prakticky blíži limitom vo vyspelých štátoch Európy. Developeri sa teda budú musieť skôr sústrediť na to, aby pripravili pozemky, inžinierske siete a našli obchodníkov, ktorí si prevádzky postavia sami, avšak podľa štandardov architekta developera. Tie obchodné centrá, ktoré už sú v prevádzke alebo sú vo výstavbe musia dôslednejšie dbať na štruktúru nájomcov. Stáva sa už teraz, že z niektorých odchádzajú obchodníci, pretože ich prevádzka v tom - ktorom centre nebola úspešná."

Aká je najvhodnejšia zostava nákupného centra? Tak, aby kupujúci našli čo potrebujú a obchodníci mali obrat úmerný nájomnému?

"Základom je hypermarket alebo dobre fungujúci supermarket. Tieto formáty obstarajú dennú, respektíve koncotýždňovú návštevnosť. Ďalej je vhodné mať obchod s hračkami, športom, knihami a samozrejme s textilom. A tiež obchod s tovarom pre bývanie. No a mimoriadne dôležité sú aj služby - banka, výroba kľúčov, čistiareň, opravovne, umývanie áut a tak ďalej. Tieto služby by mali byť vykonávané dostatočne rýchlo - to znamená, kým si spotrebiteľ nakúpi."

Zvyčajne to tak už býva. Ako inak by sa mali centrá vylepšiť?

"Zvyčajne neznamená, že je to tak všade. Ale najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že sa všade predáva rovnaký tovar. Úlohou developera je teda prilákať nové značky. A keď už to nejde, motivovať obchodné siete, ktoré majú prevádzky vo viacerých centrách k tomu, aby svoj sortiment upravili. To sa už v iných krajinách robí. No vytvorenie špeciálnej ponuky, ktorá odlíši obchodné centrum od iných treba podporiť napríklad úpravou výšky nájomného. Ďalšou dôležitou cestou odlíšenia sa od ostatných je vytvoriť špecifickú atmosféru cez zábavné a spoločenské programy."

S kým sme hovorili

Ľubomír Drahovský

  • je analytik obchodu a spotrebiteľského správania, trhu sa venuje od roku 1990.lubomir-drahovsky-orez_r5084-120x90.jpg
  • Je autorom viacerých analýz obchodu na Slovensku a pracuje aj pre viaceré nadnárodné spoločnosti, ktoré pôsobia v tejto oblasti.

(ht)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Najkrajšie americké národné parky
          2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
          3. Keď Slováci krotia morský vietor
          4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
          5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
          6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
          7. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
          8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
          9. Vizuálny smog je problém
          10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
          1. Najkrajšie americké národné parky
          2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
          3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
          4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
          5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
          6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
          7. Keď Slováci krotia morský vietor
          8. Ochrana pred tropickou horúčavou
          9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
          10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
          1. Najkrajšie americké národné parky 12 949
          2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 548
          3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 7 672
          4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 200
          5. Vizuálny smog je problém 3 024
          6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 805
          7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 648
          8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 318
          9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 710
          10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 363

          Hlavné správy zo Sme.sk

          AUTORSKÁ STRANA MICHAELY TERENZANI

          Tí, ktorí odišli, zažili osud utečencov

          Aké by to bolo, len tak sa zbaliť?

          KOŠICE KORZÁR

          Fotil okupáciu v Košiciach, snajper ho zasiahol do hlavy, ostal ochrnutý

          Okupáciu ovplyvnila životy ľudí.

          PÍŠE SHASHI THAROOR – FÓRUM

          Indii hrozia etnické čistky

          Tlejúca kríza hrozí eskaláciou.

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov