Rovnaký tovar v každom centre? Prišiel čas zmeniť stratégiu

Vlastníci veľkých obchodných centier musia zmeniť prístup k značkám a motivovať ich k inému sortimentu, ako majú u susedov. Hovoríme s analytikom Ľubomírom Drahovským.

Najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že všade sa predáva rovnaký tovar.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FREEIMAGES.COM)

Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto, hovorí analytik Ľubomír Drahovský.

Už dlho sa hovorí o tom, že veľkých nákupných centier je zbytočne veľa. Stále však prichádzajú správy o výstavbe nových. Koľko je teda dosť?

"Veľa je relatívny pojem. Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto. A v našich dimenziách v menších mestách je to celkom iné ako vo veľkých, pribúdajú tam iba malé plochy. Skutočné veľké obchodné centrá majú možnosť uživiť sa len tam, kde je dosť obyvateľov a tranzitom môžu prísť zo spádových oblastí ďalší nakupujúci. Bratislava, čo sa nasýtenia na štvorcové metre týka, sa prakticky blíži limitom vo vyspelých štátoch Európy. Developeri sa teda budú musieť skôr sústrediť na to, aby pripravili pozemky, inžinierske siete a našli obchodníkov, ktorí si prevádzky postavia sami, avšak podľa štandardov architekta developera. Tie obchodné centrá, ktoré už sú v prevádzke alebo sú vo výstavbe musia dôslednejšie dbať na štruktúru nájomcov. Stáva sa už teraz, že z niektorých odchádzajú obchodníci, pretože ich prevádzka v tom - ktorom centre nebola úspešná."

Aká je najvhodnejšia zostava nákupného centra? Tak, aby kupujúci našli čo potrebujú a obchodníci mali obrat úmerný nájomnému?

"Základom je hypermarket alebo dobre fungujúci supermarket. Tieto formáty obstarajú dennú, respektíve koncotýždňovú návštevnosť. Ďalej je vhodné mať obchod s hračkami, športom, knihami a samozrejme s textilom. A tiež obchod s tovarom pre bývanie. No a mimoriadne dôležité sú aj služby - banka, výroba kľúčov, čistiareň, opravovne, umývanie áut a tak ďalej. Tieto služby by mali byť vykonávané dostatočne rýchlo - to znamená, kým si spotrebiteľ nakúpi."

Zvyčajne to tak už býva. Ako inak by sa mali centrá vylepšiť?

"Zvyčajne neznamená, že je to tak všade. Ale najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že sa všade predáva rovnaký tovar. Úlohou developera je teda prilákať nové značky. A keď už to nejde, motivovať obchodné siete, ktoré majú prevádzky vo viacerých centrách k tomu, aby svoj sortiment upravili. To sa už v iných krajinách robí. No vytvorenie špeciálnej ponuky, ktorá odlíši obchodné centrum od iných treba podporiť napríklad úpravou výšky nájomného. Ďalšou dôležitou cestou odlíšenia sa od ostatných je vytvoriť špecifickú atmosféru cez zábavné a spoločenské programy."

S kým sme hovorili

Ľubomír Drahovský

  • je analytik obchodu a spotrebiteľského správania, trhu sa venuje od roku 1990.lubomir-drahovsky-orez_r5084-120x90.jpg
  • Je autorom viacerých analýz obchodu na Slovensku a pracuje aj pre viaceré nadnárodné spoločnosti, ktoré pôsobia v tejto oblasti.

(ht)


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 866
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 425
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 372
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 157
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 928
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 918
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 786
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 618
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 813
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 672

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

Neprehliadnite tiež

V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.

Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.

Stavebná produkcia medziročne klesla

Oproti februáru 2016 sa celková stavebná produkcia znížila o 10,7 percenta.

Príspevok na zateplenie domu bude možné opäť získať v druhej polovici roka

Maximálna dotácia má stúpnuť zo 6500 na 8500 eur.