SME
Streda, 19. február, 2020 | Meniny má Vlasta

Rovnaký tovar v každom centre? Prišiel čas zmeniť stratégiu

Vlastníci veľkých obchodných centier musia zmeniť prístup k značkám a motivovať ich k inému sortimentu, ako majú u susedov. Hovoríme s analytikom Ľubomírom Drahovským.

Najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že všade sa predáva rovnaký tovar.Najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že všade sa predáva rovnaký tovar.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FREEIMAGES.COM)

Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto, hovorí analytik Ľubomír Drahovský.

Už dlho sa hovorí o tom, že veľkých nákupných centier je zbytočne veľa. Stále však prichádzajú správy o výstavbe nových. Koľko je teda dosť?

"Veľa je relatívny pojem. Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto. A v našich dimenziách v menších mestách je to celkom iné ako vo veľkých, pribúdajú tam iba malé plochy. Skutočné veľké obchodné centrá majú možnosť uživiť sa len tam, kde je dosť obyvateľov a tranzitom môžu prísť zo spádových oblastí ďalší nakupujúci. Bratislava, čo sa nasýtenia na štvorcové metre týka, sa prakticky blíži limitom vo vyspelých štátoch Európy. Developeri sa teda budú musieť skôr sústrediť na to, aby pripravili pozemky, inžinierske siete a našli obchodníkov, ktorí si prevádzky postavia sami, avšak podľa štandardov architekta developera. Tie obchodné centrá, ktoré už sú v prevádzke alebo sú vo výstavbe musia dôslednejšie dbať na štruktúru nájomcov. Stáva sa už teraz, že z niektorých odchádzajú obchodníci, pretože ich prevádzka v tom - ktorom centre nebola úspešná."

Aká je najvhodnejšia zostava nákupného centra? Tak, aby kupujúci našli čo potrebujú a obchodníci mali obrat úmerný nájomnému?

"Základom je hypermarket alebo dobre fungujúci supermarket. Tieto formáty obstarajú dennú, respektíve koncotýždňovú návštevnosť. Ďalej je vhodné mať obchod s hračkami, športom, knihami a samozrejme s textilom. A tiež obchod s tovarom pre bývanie. No a mimoriadne dôležité sú aj služby - banka, výroba kľúčov, čistiareň, opravovne, umývanie áut a tak ďalej. Tieto služby by mali byť vykonávané dostatočne rýchlo - to znamená, kým si spotrebiteľ nakúpi."

Zvyčajne to tak už býva. Ako inak by sa mali centrá vylepšiť?

"Zvyčajne neznamená, že je to tak všade. Ale najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že sa všade predáva rovnaký tovar. Úlohou developera je teda prilákať nové značky. A keď už to nejde, motivovať obchodné siete, ktoré majú prevádzky vo viacerých centrách k tomu, aby svoj sortiment upravili. To sa už v iných krajinách robí. No vytvorenie špeciálnej ponuky, ktorá odlíši obchodné centrum od iných treba podporiť napríklad úpravou výšky nájomného. Ďalšou dôležitou cestou odlíšenia sa od ostatných je vytvoriť špecifickú atmosféru cez zábavné a spoločenské programy."

S kým sme hovorili

Ľubomír Drahovský

  • je analytik obchodu a spotrebiteľského správania, trhu sa venuje od roku 1990.lubomir-drahovsky-orez_r5084-120x90.jpg
  • Je autorom viacerých analýz obchodu na Slovensku a pracuje aj pre viaceré nadnárodné spoločnosti, ktoré pôsobia v tejto oblasti.

(ht)

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcia vzdeláva ich
          2. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
          3. Prečo je Nitra rajom študentov?
          4. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
          5. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
          6. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
          7. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
          8. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
          9. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
          10. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
          1. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
          2. Prečo je Nitra rajom študentov?
          3. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
          4. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcia vzdeláva ich
          5. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
          6. Do BILLA športovej rodiny pribudla biatlonistka Paulína Fialková
          7. Heroes: Klienti sú naši hrdinovia
          8. Domácnosti teraz môžu získať dotáciu až 3 400 eur
          9. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
          10. Hollého 6 – reprezentatívne kancelárie v centre Žiliny
          1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 696
          2. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 12 294
          3. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 9 913
          4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 8 065
          5. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 7 202
          6. Darujte od srdca pre rozum 6 725
          7. SME proti extrémizmu na školách 6 095
          8. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 5 938
          9. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 5 844
          10. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 5 746

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Podcast Dobré Ráno.
          KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

          Zodpovedná zmena Smeru: Odchod zo scény

          Smer vypratal kulturáky a náhrada neprišla.

          Peter Tkačenko
          Mojmír Mamojka.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.