Rovnaký tovar v každom centre? Prišiel čas zmeniť stratégiu

Vlastníci veľkých obchodných centier musia zmeniť prístup k značkám a motivovať ich k inému sortimentu, ako majú u susedov. Hovoríme s analytikom Ľubomírom Drahovským.

Najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že všade sa predáva rovnaký tovar.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FREEIMAGES.COM)

Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto, hovorí analytik Ľubomír Drahovský.

Už dlho sa hovorí o tom, že veľkých nákupných centier je zbytočne veľa. Stále však prichádzajú správy o výstavbe nových. Koľko je teda dosť?

"Veľa je relatívny pojem. Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto. A v našich dimenziách v menších mestách je to celkom iné ako vo veľkých, pribúdajú tam iba malé plochy. Skutočné veľké obchodné centrá majú možnosť uživiť sa len tam, kde je dosť obyvateľov a tranzitom môžu prísť zo spádových oblastí ďalší nakupujúci. Bratislava, čo sa nasýtenia na štvorcové metre týka, sa prakticky blíži limitom vo vyspelých štátoch Európy. Developeri sa teda budú musieť skôr sústrediť na to, aby pripravili pozemky, inžinierske siete a našli obchodníkov, ktorí si prevádzky postavia sami, avšak podľa štandardov architekta developera. Tie obchodné centrá, ktoré už sú v prevádzke alebo sú vo výstavbe musia dôslednejšie dbať na štruktúru nájomcov. Stáva sa už teraz, že z niektorých odchádzajú obchodníci, pretože ich prevádzka v tom - ktorom centre nebola úspešná."

Aká je najvhodnejšia zostava nákupného centra? Tak, aby kupujúci našli čo potrebujú a obchodníci mali obrat úmerný nájomnému?

"Základom je hypermarket alebo dobre fungujúci supermarket. Tieto formáty obstarajú dennú, respektíve koncotýždňovú návštevnosť. Ďalej je vhodné mať obchod s hračkami, športom, knihami a samozrejme s textilom. A tiež obchod s tovarom pre bývanie. No a mimoriadne dôležité sú aj služby - banka, výroba kľúčov, čistiareň, opravovne, umývanie áut a tak ďalej. Tieto služby by mali byť vykonávané dostatočne rýchlo - to znamená, kým si spotrebiteľ nakúpi."

Zvyčajne to tak už býva. Ako inak by sa mali centrá vylepšiť?

"Zvyčajne neznamená, že je to tak všade. Ale najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že sa všade predáva rovnaký tovar. Úlohou developera je teda prilákať nové značky. A keď už to nejde, motivovať obchodné siete, ktoré majú prevádzky vo viacerých centrách k tomu, aby svoj sortiment upravili. To sa už v iných krajinách robí. No vytvorenie špeciálnej ponuky, ktorá odlíši obchodné centrum od iných treba podporiť napríklad úpravou výšky nájomného. Ďalšou dôležitou cestou odlíšenia sa od ostatných je vytvoriť špecifickú atmosféru cez zábavné a spoločenské programy."

S kým sme hovorili

Ľubomír Drahovský

  • je analytik obchodu a spotrebiteľského správania, trhu sa venuje od roku 1990.lubomir-drahovsky-orez_r5084-120x90.jpg
  • Je autorom viacerých analýz obchodu na Slovensku a pracuje aj pre viaceré nadnárodné spoločnosti, ktoré pôsobia v tejto oblasti.

(ht)


Inzercia - Tlačové správy


  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  3. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  4. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  5. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  6. Slováci rozhodli o najlepšom!
  7. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  8. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  9. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 9 117
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 126
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 999
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 4 990
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 848
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 827
  7. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 336
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 271
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 242
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 544

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Milióny na štadióny míňajú svoj cieľ

V Košiciach má v roku 2019 vďaka štátnej dotácii stáť nový futbalový štadión. Klub však skrachoval, a je otázne, kto na ňom bude hrať.

KOMENTÁRE

Vláda sa futbalu vysmieva rovno do tváre

Štadión s licenciou UEFA jednoducho netreba, lebo nemá využitie.

Neprehliadnite tiež

Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.

Stavebná produkcia medziročne klesla

Oproti februáru 2016 sa celková stavebná produkcia znížila o 10,7 percenta.

Príspevok na zateplenie domu bude možné opäť získať v druhej polovici roka

Maximálna dotácia má stúpnuť zo 6500 na 8500 eur.

Sporiteľňa zdražila hypotéky. Zvráti to trend lacných úverov?

Nejde síce o výrazné zdvihnutie úrokových sadzieb. Podľa analytika však bude zaujímavé sledovať reakciu konkurenčných bánk.