Rovnaký tovar v každom centre? Prišiel čas zmeniť stratégiu

Vlastníci veľkých obchodných centier musia zmeniť prístup k značkám a motivovať ich k inému sortimentu, ako majú u susedov. Hovoríme s analytikom Ľubomírom Drahovským.

Najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že všade sa predáva rovnaký tovar.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FREEIMAGES.COM)

Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto, hovorí analytik Ľubomír Drahovský.

Už dlho sa hovorí o tom, že veľkých nákupných centier je zbytočne veľa. Stále však prichádzajú správy o výstavbe nových. Koľko je teda dosť?

"Veľa je relatívny pojem. Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto. A v našich dimenziách v menších mestách je to celkom iné ako vo veľkých, pribúdajú tam iba malé plochy. Skutočné veľké obchodné centrá majú možnosť uživiť sa len tam, kde je dosť obyvateľov a tranzitom môžu prísť zo spádových oblastí ďalší nakupujúci. Bratislava, čo sa nasýtenia na štvorcové metre týka, sa prakticky blíži limitom vo vyspelých štátoch Európy. Developeri sa teda budú musieť skôr sústrediť na to, aby pripravili pozemky, inžinierske siete a našli obchodníkov, ktorí si prevádzky postavia sami, avšak podľa štandardov architekta developera. Tie obchodné centrá, ktoré už sú v prevádzke alebo sú vo výstavbe musia dôslednejšie dbať na štruktúru nájomcov. Stáva sa už teraz, že z niektorých odchádzajú obchodníci, pretože ich prevádzka v tom - ktorom centre nebola úspešná."

Aká je najvhodnejšia zostava nákupného centra? Tak, aby kupujúci našli čo potrebujú a obchodníci mali obrat úmerný nájomnému?

"Základom je hypermarket alebo dobre fungujúci supermarket. Tieto formáty obstarajú dennú, respektíve koncotýždňovú návštevnosť. Ďalej je vhodné mať obchod s hračkami, športom, knihami a samozrejme s textilom. A tiež obchod s tovarom pre bývanie. No a mimoriadne dôležité sú aj služby - banka, výroba kľúčov, čistiareň, opravovne, umývanie áut a tak ďalej. Tieto služby by mali byť vykonávané dostatočne rýchlo - to znamená, kým si spotrebiteľ nakúpi."

Zvyčajne to tak už býva. Ako inak by sa mali centrá vylepšiť?

"Zvyčajne neznamená, že je to tak všade. Ale najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že sa všade predáva rovnaký tovar. Úlohou developera je teda prilákať nové značky. A keď už to nejde, motivovať obchodné siete, ktoré majú prevádzky vo viacerých centrách k tomu, aby svoj sortiment upravili. To sa už v iných krajinách robí. No vytvorenie špeciálnej ponuky, ktorá odlíši obchodné centrum od iných treba podporiť napríklad úpravou výšky nájomného. Ďalšou dôležitou cestou odlíšenia sa od ostatných je vytvoriť špecifickú atmosféru cez zábavné a spoločenské programy."

S kým sme hovorili

Ľubomír Drahovský

  • je analytik obchodu a spotrebiteľského správania, trhu sa venuje od roku 1990.lubomir-drahovsky-orez_r5084-120x90.jpg
  • Je autorom viacerých analýz obchodu na Slovensku a pracuje aj pre viaceré nadnárodné spoločnosti, ktoré pôsobia v tejto oblasti.

(ht)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
          2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
          3. Rozprávkové tankovanie
          4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
          5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
          6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
          7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
          8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
          9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
          10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
          1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
          2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
          3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
          4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
          5. Rozprávkové tankovanie
          6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
          7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
          8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
          9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
          10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
          1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 14 117
          2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 931
          3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 445
          4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 393
          5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 484
          6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 9 359
          7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
          8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 068
          9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 914
          10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 020

          Hlavné správy zo Sme.sk

          EKONOMIKA

          Penta nevyplatí Kočnerove zmenky za 11 miliónov

          Nie je známe, kde sú zmenky a kto je ich majiteľom.

          ČESKÝ ZÁPISNÍK

          Našiel sa Číňan, Zeman musí znovu nadávať v priamom prenose

          Čo sa tentoraz snaží prezident zakryť?

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov