Rovnaký tovar v každom centre? Prišiel čas zmeniť stratégiu

Vlastníci veľkých obchodných centier musia zmeniť prístup k značkám a motivovať ich k inému sortimentu, ako majú u susedov. Hovoríme s analytikom Ľubomírom Drahovským.

Najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že všade sa predáva rovnaký tovar.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FREEIMAGES.COM)

Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto, hovorí analytik Ľubomír Drahovský.

Už dlho sa hovorí o tom, že veľkých nákupných centier je zbytočne veľa. Stále však prichádzajú správy o výstavbe nových. Koľko je teda dosť?

"Veľa je relatívny pojem. Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto. A v našich dimenziách v menších mestách je to celkom iné ako vo veľkých, pribúdajú tam iba malé plochy. Skutočné veľké obchodné centrá majú možnosť uživiť sa len tam, kde je dosť obyvateľov a tranzitom môžu prísť zo spádových oblastí ďalší nakupujúci. Bratislava, čo sa nasýtenia na štvorcové metre týka, sa prakticky blíži limitom vo vyspelých štátoch Európy. Developeri sa teda budú musieť skôr sústrediť na to, aby pripravili pozemky, inžinierske siete a našli obchodníkov, ktorí si prevádzky postavia sami, avšak podľa štandardov architekta developera. Tie obchodné centrá, ktoré už sú v prevádzke alebo sú vo výstavbe musia dôslednejšie dbať na štruktúru nájomcov. Stáva sa už teraz, že z niektorých odchádzajú obchodníci, pretože ich prevádzka v tom - ktorom centre nebola úspešná."

Aká je najvhodnejšia zostava nákupného centra? Tak, aby kupujúci našli čo potrebujú a obchodníci mali obrat úmerný nájomnému?

"Základom je hypermarket alebo dobre fungujúci supermarket. Tieto formáty obstarajú dennú, respektíve koncotýždňovú návštevnosť. Ďalej je vhodné mať obchod s hračkami, športom, knihami a samozrejme s textilom. A tiež obchod s tovarom pre bývanie. No a mimoriadne dôležité sú aj služby - banka, výroba kľúčov, čistiareň, opravovne, umývanie áut a tak ďalej. Tieto služby by mali byť vykonávané dostatočne rýchlo - to znamená, kým si spotrebiteľ nakúpi."

Zvyčajne to tak už býva. Ako inak by sa mali centrá vylepšiť?

"Zvyčajne neznamená, že je to tak všade. Ale najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že sa všade predáva rovnaký tovar. Úlohou developera je teda prilákať nové značky. A keď už to nejde, motivovať obchodné siete, ktoré majú prevádzky vo viacerých centrách k tomu, aby svoj sortiment upravili. To sa už v iných krajinách robí. No vytvorenie špeciálnej ponuky, ktorá odlíši obchodné centrum od iných treba podporiť napríklad úpravou výšky nájomného. Ďalšou dôležitou cestou odlíšenia sa od ostatných je vytvoriť špecifickú atmosféru cez zábavné a spoločenské programy."

S kým sme hovorili

Ľubomír Drahovský

  • je analytik obchodu a spotrebiteľského správania, trhu sa venuje od roku 1990.lubomir-drahovsky-orez_r5084-120x90.jpg
  • Je autorom viacerých analýz obchodu na Slovensku a pracuje aj pre viaceré nadnárodné spoločnosti, ktoré pôsobia v tejto oblasti.

(ht)


          Inzercia - Tlačové správy


          1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
          2. Rastie nám pokrivená generácia?
          3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
          4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
          5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
          6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
          7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
          8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
          9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
          10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
          1. Detské zúbky sú veda
          2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
          3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
          4. Rastie nám pokrivená generácia?
          5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
          6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
          7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
          8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
          9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
          10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
          1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 812
          2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 947
          3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 563
          4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 225
          5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 127
          6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 092
          7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 620
          8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 443
          9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 305
          10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 201

          Hlavné správy zo Sme.sk

          PLUS

          Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

          Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

          PLUS

          Kto bol záhadný génius Jan Blažej Santini, staviteľ barokovej gotiky

          Pompéznosť, lesk a gestá vyvažovala zanietená zbožnosť. Do Čiech ju priniesol velikán dávnej architektúry.

          Neprehliadnite tiež

          V bratislavskom Prievoze pribudne nový rezidenčný komplex

          Rezidenčný komplex by mal podľa zámeru pozostávať z troch polyfunkčných objektov, garážového domu a súvisiacej infraštruktúry.

          Ponuka nových bytov na Slovensku rastie rýchlejšie ako dopyt po bývaní

          Ceny bytov majú v poslednom období rastúci trend.

          Stavebná produkcia medziročne klesla

          Oproti februáru 2016 sa celková stavebná produkcia znížila o 10,7 percenta.

          Príspevok na zateplenie domu bude možné opäť získať v druhej polovici roka

          Maximálna dotácia má stúpnuť zo 6500 na 8500 eur.