SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Rovnaký tovar v každom centre? Prišiel čas zmeniť stratégiu

Vlastníci veľkých obchodných centier musia zmeniť prístup k značkám a motivovať ich k inému sortimentu, ako majú u susedov. Hovoríme s analytikom Ľubomírom Drahovským.

Najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že všade sa predáva rovnaký tovar.Najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že všade sa predáva rovnaký tovar. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FREEIMAGES.COM)

Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto, hovorí analytik Ľubomír Drahovský.

Už dlho sa hovorí o tom, že veľkých nákupných centier je zbytočne veľa. Stále však prichádzajú správy o výstavbe nových. Koľko je teda dosť?

"Veľa je relatívny pojem. Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto. A v našich dimenziách v menších mestách je to celkom iné ako vo veľkých, pribúdajú tam iba malé plochy. Skutočné veľké obchodné centrá majú možnosť uživiť sa len tam, kde je dosť obyvateľov a tranzitom môžu prísť zo spádových oblastí ďalší nakupujúci. Bratislava, čo sa nasýtenia na štvorcové metre týka, sa prakticky blíži limitom vo vyspelých štátoch Európy. Developeri sa teda budú musieť skôr sústrediť na to, aby pripravili pozemky, inžinierske siete a našli obchodníkov, ktorí si prevádzky postavia sami, avšak podľa štandardov architekta developera. Tie obchodné centrá, ktoré už sú v prevádzke alebo sú vo výstavbe musia dôslednejšie dbať na štruktúru nájomcov. Stáva sa už teraz, že z niektorých odchádzajú obchodníci, pretože ich prevádzka v tom - ktorom centre nebola úspešná."

Aká je najvhodnejšia zostava nákupného centra? Tak, aby kupujúci našli čo potrebujú a obchodníci mali obrat úmerný nájomnému?

"Základom je hypermarket alebo dobre fungujúci supermarket. Tieto formáty obstarajú dennú, respektíve koncotýždňovú návštevnosť. Ďalej je vhodné mať obchod s hračkami, športom, knihami a samozrejme s textilom. A tiež obchod s tovarom pre bývanie. No a mimoriadne dôležité sú aj služby - banka, výroba kľúčov, čistiareň, opravovne, umývanie áut a tak ďalej. Tieto služby by mali byť vykonávané dostatočne rýchlo - to znamená, kým si spotrebiteľ nakúpi."

Zvyčajne to tak už býva. Ako inak by sa mali centrá vylepšiť?

"Zvyčajne neznamená, že je to tak všade. Ale najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že sa všade predáva rovnaký tovar. Úlohou developera je teda prilákať nové značky. A keď už to nejde, motivovať obchodné siete, ktoré majú prevádzky vo viacerých centrách k tomu, aby svoj sortiment upravili. To sa už v iných krajinách robí. No vytvorenie špeciálnej ponuky, ktorá odlíši obchodné centrum od iných treba podporiť napríklad úpravou výšky nájomného. Ďalšou dôležitou cestou odlíšenia sa od ostatných je vytvoriť špecifickú atmosféru cez zábavné a spoločenské programy."

S kým sme hovorili

Ľubomír Drahovský

  • je analytik obchodu a spotrebiteľského správania, trhu sa venuje od roku 1990.lubomir-drahovsky-orez_r5084-120x90.jpg
  • Je autorom viacerých analýz obchodu na Slovensku a pracuje aj pre viaceré nadnárodné spoločnosti, ktoré pôsobia v tejto oblasti.

(ht)

Skryť Vypnúť reklamu

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
          2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
          3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
          4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
          5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
          6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
          7. Magazín SME Ženy už v predaji
          8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
          9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
          10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
          1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
          2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
          3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
          4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
          5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
          6. Magazín SME Ženy už v predaji
          7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
          8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
          9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
          10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
          1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 598
          2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 725
          3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 517
          4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 757
          5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 947
          6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 654
          7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 966
          8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 508
          9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 194
          10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 956
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
          Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

          Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

          Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

          Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

          Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

          Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

          Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.