Rovnaký tovar v každom centre? Prišiel čas zmeniť stratégiu

Vlastníci veľkých obchodných centier musia zmeniť prístup k značkám a motivovať ich k inému sortimentu, ako majú u susedov. Hovoríme s analytikom Ľubomírom Drahovským.

Najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že všade sa predáva rovnaký tovar.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - FREEIMAGES.COM)

Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto, hovorí analytik Ľubomír Drahovský.

Už dlho sa hovorí o tom, že veľkých nákupných centier je zbytočne veľa. Stále však prichádzajú správy o výstavbe nových. Koľko je teda dosť?

"Veľa je relatívny pojem. Musíme si uvedomiť, že Slovensko počtom obyvateľov znamená v svetových porovnaniach jedno menšie hlavné mesto. A v našich dimenziách v menších mestách je to celkom iné ako vo veľkých, pribúdajú tam iba malé plochy. Skutočné veľké obchodné centrá majú možnosť uživiť sa len tam, kde je dosť obyvateľov a tranzitom môžu prísť zo spádových oblastí ďalší nakupujúci. Bratislava, čo sa nasýtenia na štvorcové metre týka, sa prakticky blíži limitom vo vyspelých štátoch Európy. Developeri sa teda budú musieť skôr sústrediť na to, aby pripravili pozemky, inžinierske siete a našli obchodníkov, ktorí si prevádzky postavia sami, avšak podľa štandardov architekta developera. Tie obchodné centrá, ktoré už sú v prevádzke alebo sú vo výstavbe musia dôslednejšie dbať na štruktúru nájomcov. Stáva sa už teraz, že z niektorých odchádzajú obchodníci, pretože ich prevádzka v tom - ktorom centre nebola úspešná."

Aká je najvhodnejšia zostava nákupného centra? Tak, aby kupujúci našli čo potrebujú a obchodníci mali obrat úmerný nájomnému?

"Základom je hypermarket alebo dobre fungujúci supermarket. Tieto formáty obstarajú dennú, respektíve koncotýždňovú návštevnosť. Ďalej je vhodné mať obchod s hračkami, športom, knihami a samozrejme s textilom. A tiež obchod s tovarom pre bývanie. No a mimoriadne dôležité sú aj služby - banka, výroba kľúčov, čistiareň, opravovne, umývanie áut a tak ďalej. Tieto služby by mali byť vykonávané dostatočne rýchlo - to znamená, kým si spotrebiteľ nakúpi."

Zvyčajne to tak už býva. Ako inak by sa mali centrá vylepšiť?

"Zvyčajne neznamená, že je to tak všade. Ale najväčšou bolesťou nákupných centier v súčasnosti je to, že sa všade predáva rovnaký tovar. Úlohou developera je teda prilákať nové značky. A keď už to nejde, motivovať obchodné siete, ktoré majú prevádzky vo viacerých centrách k tomu, aby svoj sortiment upravili. To sa už v iných krajinách robí. No vytvorenie špeciálnej ponuky, ktorá odlíši obchodné centrum od iných treba podporiť napríklad úpravou výšky nájomného. Ďalšou dôležitou cestou odlíšenia sa od ostatných je vytvoriť špecifickú atmosféru cez zábavné a spoločenské programy."

S kým sme hovorili

Ľubomír Drahovský

  • je analytik obchodu a spotrebiteľského správania, trhu sa venuje od roku 1990.lubomir-drahovsky-orez_r5084-120x90.jpg
  • Je autorom viacerých analýz obchodu na Slovensku a pracuje aj pre viaceré nadnárodné spoločnosti, ktoré pôsobia v tejto oblasti.

(ht)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
          2. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
          3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
          4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
          5. Jedli ste už ružovú čokoládu?
          6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
          7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
          8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
          9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
          10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
          1. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
          2. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
          3. Relaxačná zóna v záhrade
          4. TRUCK režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
          5. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
          6. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
          7. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
          8. 5 skvelých interiérových trendov pre rok 2019
          9. Functional spaces for creative dwellers
          10. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
          1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 17 464
          2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 16 920
          3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 15 942
          4. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 9 065
          5. Jedli ste už ružovú čokoládu? 7 058
          6. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 6 091
          7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 532
          8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 3 417
          9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 3 129
          10. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV 1 558

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Tóth dal polícii aj Kočnerove mobily spolu s dokumentmi k Technopolu

          Tóth opísal aj dovolenkovanie s Kočnerom.

          DOMOV

          Kosíka uniesli v Mali, pár hodín pred tým sa ohlásil SME

          Ozbrojenci uniesli bývalého siskára ešte minulý utorok.

          DOMOV

          Fico o Glváčovej kauze mlčí, Kaliňák sa ho zastáva

          Glváč sľúbil, že sa obháji tento týždeň.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.