Príliš hlboké garáže, stavebná uzávera ako pre koho

Veľa ustanovení v novom stavebnom zákone sa podarilo obrátiť v prospech ľudí, niečo zostalo nedoriešené. Nový stavebný zákon nie je len o čiernych stavbách.

Po novom chce štát búrať všetky stavby, ktoré nemajú povolenie. Dodatočne sa bude dať získať len do jedného roka od nadobudnutia účinnosti zákona, zrejme v lete tohto roka.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - ARCHÍV)

BRATISLAVA. Prakticky všetky zásadné pripomienky verejnosti k stavebnému zákonu boli vyriešené, píše ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja po tom, čo vyhodnotilo pracovné stretnutie s predstaviteľmi Inštitútu urbánneho rozvoja (IUR) a Via Iuris.

Prvé znenie ministerstvo predstavilo v lete 2013 s tým, že nová právna norma bude účinná ešte počas roka 2014. Nasledovala široká verejný diskusia a pripomienkovací proces. K návrhu zákona, ktorý má nahradiť zhruba 40 rokov starú normu, ktorá bola viac ako 30-krát novelizovaná, prišli tisícky pripomienok.

So zohľadnením všetkých zásadných to však nemusí byť celkom tak, ako píše ministerstvo.

Dodatočné povolenie sa možno dočká výnimky

O novom znení sa hovorí najmä v súvislosti s čiernymi stavbami a najmä pre zrušenie dnes bežne využívaného (a časte zneužívaného) inštitútu dodatočného povoľovania stavieb.

Po novom chce štát búrať všetky stavby, ktoré nemajú povolenie. Dodatočne sa bude dať získať len do jedného roka od nadobudnutia účinnosti zákona, zrejme v lete tohto roka.

Podľa TASR však rezort výstavby napokon pripúšťa, že vo výnimočných prípadoch - pri ochrane zdravia či majetku - by mohlo dodatočné povolenie stavby existovať.

"Viem si predstaviť ponechanie tohto inštitútu z dôvodu prírodných katastrof a podobných udalostí," cituje agentúra štátneho tajomníka Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Františka Palka.

Nová právna norma však má oveľa širší záber. Pripomienky sa týkali celého spektra rôznych ustanovení.

Právnici Via Iuris sú s rozporovým konaním predbežne spokojní, hoci celkové hodnotenie chcú spraviť až po tom, čo ministerstvo zverejní nové znenie so zapracovanými pripomienkami.

IUR naďalej upozorňuje na zmeny, ktoré zostali nedoriešené a môžu uškodiť majiteľom nehnuteľností i stavebníkom. Veľkým developerom a aj malým investorom pri rodinných domoch.

Hlučná výstavba

Právnici Via Iuris napríklad presadili, že ľudia sa budú môcť zúčastniť na povoľovaní stavby aj v prípadoch, ak budú negatívne ovplyvnení dlhým a intenzívne obťažujúcim procesom výstavby. Napríklad hlukom, prachom a premávkou nákladných áut, nielen jej prevádzkou po jej výstavbe.

Návrh zákona obsahoval aj ustanovenie, na základe ktorého by sa verejnosti doručovali písomnosti zo stavebného konania len prostredníctvom verejnej vyhlášky. Toto ustanovenie bolo vypustené. Via Iuris rovnako dosiahla, aby úrady nemohli svojvoľne odoberať ľuďom ich práva pri povoľovaní výstavby, ak by stavebný úrad dospel k názoru, že stavba „nebude mať vplyv“ na práva ľudí.

Nedôjde ani k rozširovaniu kontrolnej právomoci štátu pri územnom plánovaní miest a obcí, čo by bol priestor pre svojvôľu štátnych úradníkov, ktorí by mohli tlačiť obce k verziám územného plánu, aké si jej obyvatelia neželajú.

Z návrhu zákona bolo tiež vypustené ustanovenie, ktoré umožňovalo, aby samosprávny kraj určil mestu alebo obci konkrétnu plochu, na ktorú má umiestniť technickú prevádzku, teda napríklad ropovod, čističku odpadových vôd, skládku alebo verejnú kanalizáciu.

Advokátka spolupracujúca s Via Iuris Zuzana Čaputová to vysvetľuje: „Podľa niektorých ustanovení návrhu stavebného zákona hrozilo, že mesto alebo obec by bolo pri územnom plánovaní iba štatistom a muselo by sa podriadiť mocenským pokynom.“

Zvýhodnenia cez stavebnú uzáveru?

Trochu inak to vidí IUR. Konečné stanovisko budeme vedieť poskytnúť, až keď ministerstvo poskytne upravený text návrhu zákona. No zostali rozpory ešte v niekoľkých zásadných pripomienkach, píše výkonný riaditeľ IUR Juraj Suchánek.

Z ostatných zásadných pripomienok, ktoré predložilo IUR v rámci hromadnej pripomienky zostali v rozpore otázky týkajúce sa zásahov a obmedzení práv vlastníkov nehnuteľnosti, o ktorých sa nemá rozhodovať v individuálnych konaniach, ale o ktorých (podľa nového stavebného zákona) bude rozhodovať obecné zastupiteľstvo. „To je najmä vylúčenie pozemku zo zastavania a stavebná uzávera,“ vysvetľuje.

Návrh stavebného zákona totiž dáva možnosť, aby obec určila na časť územia stavebnú uzáveru formou VZN. Najmä v menších obciach (pri malých zastupiteľstvách) tak vzniká priestor pre zneužitie tohto inštitútu niekoľkými miestnymi poslancami, ktorí môžu zastaviť výstavbu v určitej lokalite.

„Ich reálnym úmyslom pritom nemusí byť ´kvalita územia´, ale napríklad snaha zablokovať konkurenciu a pomôcť ´vhodným osobám´, ktoré môžu počas stavebnej uzávery stavať a podnikať aj na vedľajších parcelách. V súčasnosti je stavebná uzávera riešená konaním, kde má vlastník pozemku viac možností chrániť svoj práva.

Nerealizovateľné garáže

Okrem toho sa nedoriešili pripomienky k zastavovacím podmienkam a povinnosti zastavovacieho plánu. „Neupravenie týchto inštitútov by malo zásadný negatívny vplyv nielen na stavebníkov, ale aj na budúci rozvoj miest,“ píše Suchánek. To by mohlo viesť k neefektívnemu využívaniu pozemkov a rastu miest do šírky.

Medzi kľúčové parametre, ktoré určujú možnosti výstavby patrí ukazovateľ Index zastavaných plôch – IZP. „Ministerstvo trvá na ich návrhu, ktorý určuje IZP ako ´pomer pôdorysného priemetu plochy vonkajšieho obvodu nadzemných a podzemných stien všetkých podlaží budovy na terén k celkovej ploche pozemku´. V súčasnosti sa však pri IZP zohľadňujú len nadzemné podlažia, čo explicitne definuje aj územný plán Bratislavy.

Súčasne zaužívané chápanie je logické, nakoľko pri plánovaní mesta je dôležité uvažovať akú časť z pozemku „zaberú“ stavby nad terénom - index zastavenej plochy. V praxi je tak možné budovať pod terénom napríklad podzemné garáže, ktoré presahujú obrysy nadzemných stavieb z dôvodu požadovanej kapacity, ale aj potreby dodržať potrebné polomery a šírky komunikácie v garážach.

„Priamym dopadom návrhu pre prax by tak bola nutnosť - v porovnaní so súčasnosťou a pri zachovaní rovnakej kapacity - budovať podzemné garáže vo viacerých podlažiach pod sebou. To by malo významný dopad na nárast celkovej ceny novej výstavby, ale aj na možnosti výstavby ako takej. Tá by v niektorých prípadoch bola aj technicky nemožná,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ IUR. Problémom by bol aj praktický rozpor definície zo stavebného zákona a z územného plánu obcí. V praxi by to znamenalo aj nemožnosť budovať podzemné garáže pri rodinných domoch stavaných vo svahoch, nakoľko „kapacitu pozemku“ využije už nadzemná stavba, vysvetľuje.

V rozpore ešte zostali otázky týkajúce sa napríklad zefektívnenia činnosti stavebných úradov. Tie však ministerstvo plánuje riešiť v spolupráci so zástupcami samospráv.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
          2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
          3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
          4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
          5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
          6. Najužitočnejšia appka
          7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
          8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
          9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
          10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
          1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
          2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
          3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
          4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
          5. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
          6. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
          7. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
          8. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
          9. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
          10. Najužitočnejšia appka
          1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 16 886
          2. Najužitočnejšia appka 15 975
          3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 680
          4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 11 483
          5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 337
          6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 042
          7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 175
          8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 928
          9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 731
          10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 396

          Hlavné správy zo Sme.sk

          DOMOV

          Dievča vraj obťažoval gréckokatolícky biskup z Košíc

          Biskup Chautur obvinenie odmieta. Podrobil sa vyšetrovaniu polície.

          ŠPORT

          Slovan skončil s debaklom 1:20. Urobí Trnava v Európe zázrak?

          Trnava začína Európsku ligu proti Anderlechtu.

          Stĺpček Jakuba Fila

          Súzvuk Fica a Pellegriniho môže začať lámať Imrecze

          Dvojvládie Smeru prenasleduje odkaz Radičovej vlády.

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov