BRATISLAVA. Pre slovenských aj českých internetových používateľov je upratovanie predovšetkým ženskou záležitosťou. Najčastejšie sa umýva sporák a zametá podlaha. Okná sa umývajú zväčša iba raz za pol roka.
Vyšlo to vo výskume jedného z najväčších panelov na Slovensku a v Česku, Českého národného panela, ktorého sa zúčastnilo päťsto respondentov z internetovej populácie ľudí vo veku 18 až 65 rokov. Výskum sa uskutočnil na samostatných paneloch na Slovensku a v Českej republike.
Mesačná útrata za upratovanie pri opytovaných v oboch krajinách väčšinou nepresahuje 20 eur. V oboch krajinách je upratovanie domácnosti predovšetkým ženskou doménou: necelé dve tretiny upratujú doma samé a tretina sa o túto činnosť delí s partnerom.
Zaujímavosťou je, že Slováci používajú na umývanie podlahy mop viac ako Česi (80 percent oproti 64 percentám). Umývanie podlahy handrou na metle je naopak obvyklejšie u Čechov (22 percent; Slováci 13 percent).
Čo sa týka investície do upratovania domácnosti, zhodujú sa respondenti z oboch krajín na tom, že mesačne väčšinou neminú viac ako 19 eur (respektíve 499 korún): necelá polovica internetovej populácie Slovákov a Čechov odhaduje svoju mesačnú útratu za upratovanie na 10 až 19 eur (respektíve 250 až 499 korún). Na Slovensku je však na rozdiel od Česka viacero tých, ktorí odhadujú mesačné náklady na upratovane v rozmedzí 20 až 39 eur, píše sa v tlačovej správe k výsledkom výskumu.
V Česku je naopak viac takých, ktorí mesačne minú za upratovanie do 250 korún (40 percent), čo zodpovedá slovenskej možnosti „do 10 eur“, ktorú zvolilo 29 percent respondentov.
Zúčastňovať sa výskumov má možnosť každý, kto sa zaregistruje do komunity Slovenského alebo Českého národného panela.