SME
Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Európa zažíva nový boom obchodných centier

Po dvoch slabších rokoch sa developeri opäť dostávajú do formy, tvrdí Cushman & Wakefield.

Za posledný rok sa na Slovensku otvorili tri nákupné centrá, na snímke Forum v Poprade.Za posledný rok sa na Slovensku otvorili tri nákupné centrá, na snímke Forum v Poprade.(Zdroj: CUSHMAN&WAKEFIELD)

BRATISLAVA. Európa zažíva nový boom obchodných centier, prichádzajú nové formáty. Za rozmachom je stúpajúci dopyt zákazníkov a nedočkaví investori, tvrdí poradensko-realitná spoločnosť Cushman & Wakefield.

Do konca roka 2016 očakáva nárast nových maloobchodných plôch o 9,7 miliónov metrov štvorcových. A postupnú premenu ich formátu.

Developeri opäť vo forme

Francúzsko 851-tisíc metrov štvorcových, Taliansko 634-tisíc, Nemecko 230-tisíc, Poľsko 570-tisíc, Česká republika zhruba 85-tisíc štvorcových metrov. Slovensko 89-tisíc štvorcových metrov. To sú podľa Cushman & Wakefield plány na výstavbu nových obchodných centier alebo rozšírenie tých existujúcich (za 2. polrok 2015 a celý rok 2016).

Po dvoch slabších rokoch sa developeri opäť dostávajú do formy. Nové projekty nielen chystajú, ale i stavajú, prenajímajú a predávajú krátko po dokončení investorom, píše spoločnosť v tlačovej správe.

"Nové projekty vznikajú po celej Európe. Medzi najaktívnejšie patrí možno prekvapivo Španielsko a Taliansko, ktoré prechádzali náročnejším ekonomickým obdobím. Robustnú aktivitu vykazujú taktiež tradičné trhy vo Veľkej Británii, vo Francúzsku alebo v Nemecku. Nečakaný rozmach maloobchodu vidíme rovnako v Škandinávii," komentuje situáciu Jonathan Hallett, partner a výkonný riaditeľ Cushman & Wakefield v strednej a východnej Európe.

Galérie a menšie formáty

Menia sa formáty obchodných centier. V západnej Európe a v severských štátoch a do budúcna zrejme i v Českej republike developeri hovoria o "life-style galériách", nielen o obchodných alebo nákupných centrách. Väčší dôraz sa dáva architektúru, vnútorný dizajn, koncepty zahŕňajú voľnočasové aktivity ako šport či wellness. Jednu z kľúčových úloh majú gastro prevádzky.

Ďalším trendom, ktorý badať aj na Slovensku, je zmenšovanie nových a pripravovaných projektov na spravidla okolo 20 až 30 000 štvorcových metrov. Významná časť takýchto centier sa nachádza v regiónoch v menších mestách.

Za posledný rok sa na Slovensku otvorili tri nákupné centrá (City Arena v Trnave, Forum v Poprade a Galéria v Lučenci. Veľkou rekonštrukciu uskutočnili v bratislavskom Auparku s dôrazom na moderný interiér. V nasledujúcich rokoch je naplánované rozšírenie Eurovea v Bratislave a taktiež výstavba nových nákupných centier ako napríklad Forum v Prešove a ďalších, vymenováva zmeny na Slovensku Matúš Furman z Cushman & Wakefield na Slovensku.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
          2. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
          3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
          4. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
          5. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
          6. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
          7. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
          8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
          9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
          10. Nestarnú, ale dozrievajú
          1. Slováci sú chlebovým národom
          2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
          3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
          4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
          5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
          6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
          7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
          8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
          9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
          10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
          1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 630
          2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 110
          3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 12 030
          4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 717
          5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 778
          6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 576
          7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 538
          8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 317
          9. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 8 823
          10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 306

          Hlavné správy zo Sme.sk

          CYNICKÁ OBLUDA

          Marketingový génius Haščák

          Ktohovie, koľkým ľuďom by sa chcelo počúvať 39 hodín tárania nejakého zbohatlíckeho sedláka, keby on sám nezainvestoval do reklamy.

          Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

          Slovensko už počúva Gorilu

          Jaroslav Haščák sa pokúšal riadiť štát bez toho, aby ho čo i len jeden volič poveril touto úlohou.

          Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
          V údajnom spise Gorila sa píše, že Fico požiadal o kolu.

          Neprehliadnite tiež

          Podcast Index

          Index: Ani prísnejšia regulácia úverov nehnuteľnosti nezlacní

          Ako ovplyvní ceny nehnuteľností sprísnenie poskytovania úverov.

          Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
          Ilustračné foto.

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          Ilustračné foto.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.