Európa zažíva nový boom obchodných centier

Po dvoch slabších rokoch sa developeri opäť dostávajú do formy, tvrdí Cushman & Wakefield.

Za posledný rok sa na Slovensku otvorili tri nákupné centrá, na snímke Forum v Poprade.(Zdroj: CUSHMAN&WAKEFIELD)

BRATISLAVA. Európa zažíva nový boom obchodných centier, prichádzajú nové formáty. Za rozmachom je stúpajúci dopyt zákazníkov a nedočkaví investori, tvrdí poradensko-realitná spoločnosť Cushman & Wakefield.

Do konca roka 2016 očakáva nárast nových maloobchodných plôch o 9,7 miliónov metrov štvorcových. A postupnú premenu ich formátu.

Developeri opäť vo forme

Francúzsko 851-tisíc metrov štvorcových, Taliansko 634-tisíc, Nemecko 230-tisíc, Poľsko 570-tisíc, Česká republika zhruba 85-tisíc štvorcových metrov. Slovensko 89-tisíc štvorcových metrov. To sú podľa Cushman & Wakefield plány na výstavbu nových obchodných centier alebo rozšírenie tých existujúcich (za 2. polrok 2015 a celý rok 2016).

Po dvoch slabších rokoch sa developeri opäť dostávajú do formy. Nové projekty nielen chystajú, ale i stavajú, prenajímajú a predávajú krátko po dokončení investorom, píše spoločnosť v tlačovej správe.

"Nové projekty vznikajú po celej Európe. Medzi najaktívnejšie patrí možno prekvapivo Španielsko a Taliansko, ktoré prechádzali náročnejším ekonomickým obdobím. Robustnú aktivitu vykazujú taktiež tradičné trhy vo Veľkej Británii, vo Francúzsku alebo v Nemecku. Nečakaný rozmach maloobchodu vidíme rovnako v Škandinávii," komentuje situáciu Jonathan Hallett, partner a výkonný riaditeľ Cushman & Wakefield v strednej a východnej Európe.

Galérie a menšie formáty

Menia sa formáty obchodných centier. V západnej Európe a v severských štátoch a do budúcna zrejme i v Českej republike developeri hovoria o "life-style galériách", nielen o obchodných alebo nákupných centrách. Väčší dôraz sa dáva architektúru, vnútorný dizajn, koncepty zahŕňajú voľnočasové aktivity ako šport či wellness. Jednu z kľúčových úloh majú gastro prevádzky.

Ďalším trendom, ktorý badať aj na Slovensku, je zmenšovanie nových a pripravovaných projektov na spravidla okolo 20 až 30 000 štvorcových metrov. Významná časť takýchto centier sa nachádza v regiónoch v menších mestách.

Za posledný rok sa na Slovensku otvorili tri nákupné centrá (City Arena v Trnave, Forum v Poprade a Galéria v Lučenci. Veľkou rekonštrukciu uskutočnili v bratislavskom Auparku s dôrazom na moderný interiér. V nasledujúcich rokoch je naplánované rozšírenie Eurovea v Bratislave a taktiež výstavba nových nákupných centier ako napríklad Forum v Prešove a ďalších, vymenováva zmeny na Slovensku Matúš Furman z Cushman & Wakefield na Slovensku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
          2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
          3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
          4. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
          5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
          6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
          7. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
          8. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
          9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
          10. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
          1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
          2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
          3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
          4. Brieždenie pod lomenicou
          5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
          6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
          7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
          8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
          9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
          10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
          1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 252
          2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 12 958
          3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 11 125
          4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 551
          5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 549
          6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 5 050
          7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 422
          8. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 4 193
          9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 916
          10. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy 3 690

          Hlavné správy zo Sme.sk

          Píše Ivan Mikloš

          Keď to príde k nám, budem kričať ako prvý

          Ad: Keď Ivan Mikloš stráca cit pre mieru.

          DOMOV

          Rybanič chce posudok z európskeho súdu

          Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

          EKONOMIKA

          Príbeh rodiny Versace končí, značku predali Američanom

          Značka Versace prežila viaceré turbuletné časy.

          Neprehliadnite tiež

          Ceny nehnuteľností na bývanie v prvom štvrťroku stúpli

          V medzikvartálnom porovnaní stúpli takmer o tri percentá a v medziročnom porovnaní sa zvýšili o necelých 12 percent.

          V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

          Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

          Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

          Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

          Vykurovať sa začalo skôr. Účty ukáže až zima

          Výsledné platby za teplo mierne zdvihne studený január, ktorý bol najchladnejší za 20 rokov