Na jar sme kúpili rodinný dom cez realitku od súkromného vlastníka - fyzickej osoby. Preberací protokol je z mája. Vtedy bolo všetko v poriadku. Až teraz sme však zistili, že nám počas chladných dní začala vlhnúť jedna stena v kúte, odliepa sa tam tapeta. Je možné ešte nejako takúto chybu reklamovať a získať od predávajúceho nejaké peniaze na opravu? Čo môžeme spraviť?
V prvom rade je dôležité, ako je možnosť reklamácie a prípadných skrytých vád upravená v kúpno-predajnej zmluve, ktorú ste s predávajúcim uzatvorili a či opísaná vada nie je v zmluve, prípadne v preberacom protokole uvedená.
Zmluvu ste zrejme uzatvorili podľa Občianskeho zákonníka (pozn. redakcie: v týchto prípadoch najčastejšie). Podľa paragrafu 597 potom platí, že „ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady.“
Mali by ste predávajúceho písomne kontaktovať, oznámiť mu zistenú vadu a skúsiť sa s ním dohodnúť na oprave alebo poskytnutí primeranej zľavy.
Vlhnutie steny je vada, pri ktorej je na prvý pohľad ťažšie zistiteľný pôvod problému, môže sa vyskytnúť až po určitej dobe a môže byť spôsobená napríklad aj nedostatočným vetraním.
V prípade, že predávajúci nebude súhlasiť s opravou, ani s poskytnutím zľavy, bude potrebné dať vypracovať znalecký posudok, ktorý preukáže či vzniknutá vada bola na nehnuteľnosti už v čase predaja.
Ak budete trvať na oprave alebo poskytnutí zľavy, budete musieť vec riešiť súdnou cestou.
Odpovedala Zuzana Nešporová, právnička
Autor: ht