Slovenská obchodná inšpekcia
Kontroluje len správcov, nie spoločenstvá vlastníkov, ktoré majú mať vlastný kontrolný orgán – radu. Výnimkou z tohto pravidla je iba vyúčtovanie tepla a teplej vody. Inšpekcia preverí správnosť rozúčtovania podľa údajov z faktúr, údajov z bytových meradiel, správnosť fakturovaných cien a dodržiavanie dohodnutého spôsobu rozúčtovania. Tiež správnosť postupu reklamácie. Skontroluje správnosť rozúčtovania úhrad za služby pri položkách – spotreba studenej vody, spotreba studenej vody na prípravu teplej úžitkovej vody, tepla na prípravu teplej vody a tepla na vykurovanie, spotreba elektriny v spoločných priestoroch, náklady za upratovanie domu, užívanie výťahov, náklady za odvoz smetí.
Spotrebiteľské združenia
Pomôžu poradenstvom, s argumentmi, ktoré treba v reklamácii uviesť. Často mávajú skúsenosti na lokálnom trhu vo vašom regióne. Môžu pomôcť ako mediátor pri riešení sporov.
Slovenská inovačná a energetická agentúra
Má sieť poradenských centier Žiť energiou. Jej pracovníci vedia zodpovedať otázky týkajúce sa rozúčtovania tepla na kúrenie aj na ohrev vody.
"Stále mnoho ľudí netuší, prečo by pri rozpočítavaní nákladov na teplo mal byť podiel nákladov podľa spotreby, alebo nákladov na teplo menši ako 60 percent," hovorí Michal Ilovič, energetický konzultant z poradenského centra Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry v Banskej Bystrici.
Naďalej sa v mnohých aj zateplených domoch viac prihliada na spotrebu, čo je podľa neho nesprávne a nespravodlivé.
"V dôsledku toho vznikajú pri vyúčtovaní aj niekoľkonásobné rozdiely v nákladoch za susediace rovnako veľké byty s inou polohou. Často sa na naše poradenské centrá obracajú znevýhodnení majitelia bytov, ale aj samotní zástupcovia bytových domov s prosbou, aby sme im pomohli s argumentami a mohli racionálny, technicky správny pomer - viac podľa plochy v dome - vysvetliť a presadiť," dodáva.
Autor: ht